Een stem voor STIEM

Wout

Psychologie, Rechten, Handelswetenschappen, Diergeneeskunde, Industriële wetenschappen, Ingenieurswetenschappen, Criminologie: dat zijn de populairste richtingen aan onze alma mater dit jaar. Tegelijkertijd weergalmt in mijn achterhoofd het nieuwsbericht dat de Belgische arbeidsmarkt op zoek is naar meer dan 15.000 IT’ers om optimaal te kunnen functioneren. Er wordt zelfs gesproken over een zuurstoftekort dat nefast is voor de groei van vele bedrijven.

Al is STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) goed vertegenwoordigd in de top 10 van onze universiteit, het zal maar weinig helpen om het tekort aan IT’ers te doen krimpen. Nog geen 150 ingenieursstudenten kiezen jaarlijks voor de afstudeerrichting Informatica of Computerwetenschappen. In het lijstje vinden we de bachelor Informatica met een schaarse 70 studenten zelfs pas op de 33e plaats terug. Millennials mogen dan wel vergroeid zijn met technologie in de hand, maar bij de studiekeuze zijn richtingen als Kunstwetenschappen en Japans nog steeds populairder dan informaticarichtingen.

"Richtingen als Kunstwetenschappen en Japans zijn nog steeds populairder dan informaticarichtingen"

Ik trok door de doolhof van het Plateaugebouw en vroeg aan enkele eerstejaars Burgerlijk Ingenieur waarom zij al dan niet voor de afstudeerrichting Computerwetenschappen zullen kiezen. “Ik heb de richting eigenlijk nooit overwogen omdat ik niets ken van computers en programmeren”, was geen uitzonderlijk antwoord. Deze studenten kiezen voor een van de meest uitdagende opleidingen, maar schrikken van het woord ‘computer’ en kunnen me niet vertellen wat computerwetenschappen precies inhouden.

Om meer jongeren warm te maken voor STEM, trok ik vorige week met enkele vrienden en WeGoSTEM naar het zesde leerjaar in Gentbrugge. Het is geen understatement als ik stel dat deze kinderen laaiend enthousiast waren toen de tekenrobots tot leven kwamen. Even divers als hun tekeningen, waren de kinderen zelf. Weer eens werd bewezen dat technologie écht voor iedereen is!

Maar zijn er echt meer STEM-studenten nodig om het tekort aan IT’ers aan te pakken, of slaat STEM naast de bal? 53% van de ASO-leerlingen kiest voor een STEM-richting, maar op het aantal informaticastudenten in het hoger onderwijs kunnen we niet trots zijn. Als je een taal hiervoor verantwoordelijk kon stellen, wees ik met een beschuldigende vinger naar het Engels. Je hoeft geen talenknobbel te zijn om aan te voelen waarom de beginletters van ‘computer science’, de wetenschap die in een rotvaart deze derde industriële revolutie aan het inzetten is, in 'STEM' ontbreken. Er is geen enkele manier waarop je nog twee extra medeklinkers aan het woord kunt toevoegen. Gelukkig spreken wij Nederlands en zijn computerwetenschappen en informatica synoniemen. Lang leve STIEM! of TWIN (Techniek, Wetenschappen, Informatica), zoals sommige Vlaamse scholen het al vertalen.

Moet deze extra ‘i’ dan ten koste zijn van richtingen als Kunstwetenschappen, Japans, Latijn en Grieks, die volgens de arbeidsmarkt compleet nutteloos zijn? Nee. Deze eeuwenoude opleidingen bevatten hersenoefeningen die cruciaal zijn in onze steeds complexer wordende samenleving. Flexibiliteit, abstractie en niet voor de hand liggende redeneringen leiden immers tot de essentiële antwoorden op de complexe vragen die computerwetenschappers zich vandaag en morgen stellen.

In de geschiedenisboeken zijn de grote lijnen van het verhaal niets nieuws. Laten we leren uit de vorige twee industriële revoluties en meer voorbereid aan de derde beginnen. Derde keer goeie keer, toch?