Recensie: Rechts/Averechts

Design Museum Gent

De studierichting Textielontwerp aan KASK bestaat tien jaar en dat moet gevierd worden. In een samenwerking met het Design Museum werpt de tentoonstelling 'Rechts/Averechts' een licht op de versatiliteit van textiel. Els Huygelen, de curator van de tentoonstelling en eveneens de oprichter van de richting Textielontwerp, wil met de tentoonstelling de gevestigde waarden, maar ook de jongere generatie in beeld brengen. Werken van masterstudenten staan naast die van kunstenaars en designers als Rinus Van de Velde en Muller Van Severen, en dat zorgt ervoor dat de tentoonstelling heel fris en nieuw oogt.

Bij het binnenkomen wordt er duidelijk gemaakt dat bepaalde zones specifiek bedoeld zijn om mee in contact te komen - hier mag je voelen, zitten, spelen. En dat maakt deze tentoonstelling net zo uniek. Textiel dient niet alleen om naar te kijken: de ware veelzijdigheid wordt pas geïllustreerd door aanraking en beweging. In het begin van de tentoonstelling kan je een poncho uitkiezen om te dragen terwijl je door het kleurrijke textiellandschap huppelt, waardoor je zelf bijna deel van de tentoonstelling wordt. In een ander deel moet je je schoenen uittrekken, zoals een kind in het speelhoekje. Je kan je uren blindstaren op de vernuftigheid van de stofstaaltjes. Soms is het jammer dat je geen uitleg krijgt van hoe zo’n stof uiteindelijk gemaakt wordt, maar langs de andere kant is op een kindse manier fantaseren even veel waard. Hier zou een mopje over dat het (s)tof is kunnen komen, maar deze tentoonstelling verdient een uitge-brei-der gevoel voor humor.