Op zoek naar wifi aan UGent

Uitrollen draadloze verbindingen geen sinecure

“Ik wil overal wifi, hoeveel heeft @DICTUGent nodig? ;-) #UGentkiest”, klonk het tijdens het rectordebat op Twitter. “Wordt berekend op een klein miljard”, luidde het laconieke antwoord. Er is een onderzoek gepland naar de mogelijkheid tot een volledige uitrol, maar hoe ver staat de Universiteit Gent nu al met haar draadloos netwerk?

DICT in the seventh circle of hell

Voor dit jaar worden 300 bijkomende wifi-punten gepland, en eerder geraakte het plan om vanaf volgend jaar enkele computerklassen om te vormen tot laptopklassen goedgekeurd door het Bestuurscollege. Overal wifi: een mooie droom die een einde zou brengen aan heel wat frustraties. Succesvol verbinding maken met eduroam blijkt in sommige gebouwen vaker de uitzondering dan de regel. Wij gingen de netwerken van enkele faculteiten in onze omgeving keuren: met een speedtest in de hand kwamen we doorheen het hele land.

De tocht der faculteiten

Laat ons beginnen met de wildste wifi-verhalen: in Campus Mercator, waar sinds de zogenaamde inkanteling zowel UGent- als HoGent-studenten lessen volgen, verstoren  naar verluidt de netwerken van de respectievelijke hogeronderwijsinstellingen elkaar. Ook in andere gebouwen lopen netwerkverbindingen niet altijd even vlot, ondanks het feit dat het uitrolplan voor 2016 gebaseerd was op de input van de faculteiten. Uit de gebruikerscommissie die eind 2016 plaatsvond, bleek grote ontevredenheid over de vooruitgang, waarna de voorgestelde strategie voor 2017 afgekeurd werd.

Begin 2017 werd een nieuw plan voorgesteld met nieuwe prioriteiten: PC-klassen en auditoria staan bovenaan de agenda. Hoognodig, want in computerlokalen A en B in de Plateau was tot vorig semester geen draadloze verbinding mogelijk: stil snotterende ingenieurtjes waren er alomtegenwoordig. Ook in heel wat auditoria lopen de frustraties hoog op, zeker in de Blandijn en de Rozier: daar zijn zogenaamde deadspots vaker voorkomend dan hotspots.

"Tweede verdieping Blandijn is seventh circle of hell"

De Faculteit Letteren en Wijsbegeerte is op zich ook een prioriteit, en terecht. De tweede verdieping wordt cynisch the seventh circle of hell genoemd onder studenten. De verbinding in de hal en de cafetaria van de Blandijn behoorden dan wel tot de beste netwerken die we testten, hoe verder je je echter van deze hotspot verwijdert, hoe moeilijker de verbinding blijkt. Hoewel er wel connectie mogelijk was in de volstrekt lege auditoria C en E, bleken de netwerken er behoorlijk traag. Tijdens een tweede test viel het netwerk zelfs volledig weg, waarna een derde test onmogelijk was. In auditorium B en D was geen internet voorhanden.

"Microgolfovens verstoren wifi in Home Bertha"

We begeven ons naar de Rozier. Als de Blandijn de zevende ring van Dante’s Inferno is, moet de Rozier wel het vagevuur zijn. De verbinding in de hal is degelijk, maar zodra we de hoek omgaan naar de bibliotheek valt het signaal weg. Ze zijn aan het verbouwen, akkoord, maar ook in de meeste auditoria van de Rozier blijkt succesvol verbinden met eduroam onmogelijk. Het doolhof brengt ons naar de Plateau. Hier is veel verbeterd, de afgelopen jaren. In auditorium A is de verbinding meer dan behoorlijk, en ook in de hal van de studiebegeleiding kan je vlot je favoriete websites laden. De prioriteit ligt duidelijk bij leslokalen, want zodra we opnieuw in de hal van de Plateau staan, valt de verbinding weg.

Microgolfovens en PC-klassen

Not out of the woods yet

De Faculteit Economie en Bedrijfskunde is berucht om de feitelijke splitsing van het patrimonium. Een deel van hun gebouwen bevindt zich in de Tweekerkenstraat, de andere helft is aan de Hoveniersberg gelegen. Hun netwerk kan je tot op het Sint-Pietersplein bereiken, en hoewel de connectie in een leeg auditorium Quetelet voldoende vlot verloopt, heeft de faculteit FEB te kampen met een capaciteitstekort. In de auditoria aan de kant van de Hoveniersberg blijken zowel wifiverbindingen als het bereik van het mobiel netwerk problematisch.

"Verbinden via kabel heeft de voorkeur boven het gebruik van wifi"

Ook in de homes zijn enkel de studenten wiens kamers zich dicht bij het onthaal bevinden gezegend met een draadloze verbinding. In Home Bertha runt men momenteel wel een pilootproject, maar daar zouden de stralingen die microgolfovens verspreiden de draadloze netwerken verstoren. Do’s en don’t’s volgens de universiteit? “Verbinden via kabel heeft de voorkeur boven het gebruik van wifi.” In nieuwere gebouwen, zoals de iGent-toren, worden verbindingspunten standaard ingebouwd, waardoor de verbinding over het algemeen een stuk beter is.

Laptops worden verplicht aan FEA

Enkele PC-klassen worden vanaf volgend jaar omgevormd tot zogenaamde 'laptopklassen', dit werd reeds goedgekeurd door het Bestuurscollege van de UGent. Zoals het in Kortrijk al de gewoonte is, werd in de faculteitsraad van de Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur van maart 2017 beslist om laptops vanaf de tweede bachelor globaal verplicht te maken.

Top to bottom?

Enfin, waar moet je zijn voor snelle wifi en welke netwerken vermijd je beter? Een bloemlezing.

1) Cafetaria, Blandijn

2) Auditorium A, Plateau

3) Hal gelijksvloers, Blandijn

4) Gang studiebegeleiding, Plateau en NBII, 'Campus Aula'

5) NBIII, 'Campus Aula'

Bottom

1) Blandijn B en D

2) Blandijn C en E

3) Hal 2e verdieping, Blandijn en automatenzaal 'Campus Aula'

4) Auditorium B, Blandijn

5) Zijgang studentenadministratie, Blandijn

Bericht:
Jammer dat jullie ook niet IN de bibliotheken in de Rozier hebben getest. Als voormalig faculteitsbibliothecaris heb ik altijd een pleidooi gehouden voor wifi in de nu reeds afgewerkte delen van de faculteitsbibliotheek L&W. Volle vertrouwen dat dit in de toekomst alleen maar beter kan worden onder de nieuwe bewindsploeg!