Gat in uw cultuur

De gustibus et coloribus non disputandum est. Maar een goede raad op tijd en stond kan nooit kwaad. Deze week helpen Dany en Sofie het gat in uw cultuur dicht te metselen.

Sofie Alossery - studente geschiedenis UGent - 21 jaar

Sofie is zot van De Stijl, de modernistische kunstbeweging uit het interbellum met klassebakken als Piet Mondriaan en Theo Van Doesburg. “Men denkt snel: ‘dat kan een vijfjarig kind ook’, maar dat is natuurlijk het punt. Door het contrast tussen de primaire kleuren en de achtergronden in het zwart en wit onderscheidt De Stijl zich dan ook van het amateurschap.” Volgens Sofie resoneert De Stijl vandaag nog steeds in architectuur en design. Geen mens die er nog aan denkt om bistrostoeltjes te kopen. “Ik hou ook van de exuberantie in rococo en het neoclassicisme, een complete antithese met De Stijl.” Na de dood van Van Doesburg in 1931 maakte de groep een laatste nummer van het gelijknamige tijdschrift en sloot daarmee één van de invloedrijkste kunstperiodes uit de Lage Landen af. Het Stedelijk Museum in Amsterdam viert 100 jaar De Stijl met een expo die loopt tot 21 mei.

"Dat kan een vijfjarig kind ook, maar dat is net het punt"

Dany Depauw - verpleger - 52 jaar

Dany pleit voor een solidair cultuurbeleid. “Jonge kunstenaars hebben het steeds moeilijker om bekendheid te oogsten. Er wordt steeds weer naar de vaste waarden gegrepen, terwijl nieuwkomers nauwelijks de kans krijgen om aan bod te komen, ondanks de sociale media en de opportuniteiten die het internet bieden. Er kan een discussie opengebroken worden over eventuele maatregelen of quota, heffingen op peperdure schilderijen die teruggevorderd kunnen worden om de kunstenaars die het moeilijk hebben te steunen. Daarnaast blijft de kunstwereld nog steeds een white male-wereldje. Er worden te weinig kansen benut om de creatieve vaardigheden van allochtonen en minderheden te stimuleren. Kunst kan grote stappen richting integratie zetten. Een mooi initiatief zie ik bij vzw Mivalti in Tielt, waar verschillende kunstexpo’s worden georganiseerd, gecreëerd door mensen met een beperking. Er kan ook creatiever omgesprongen worden met het promoten naar jongeren toe. Iedereen vindt sport- en muziekklassen evident, zouden cultuurreizen in de lagere school bijvoorbeeld geen meerwaarde zijn? Een hervorming van het cultuurbeleid zou niet misstaan.”

"Een hervorming van het cultuurbeleid zou niet misstaan"