U kent het soort wel. Ze willen op kot bij de Blandijn maar snijden liever hun polsen door met een roestig broodmes dan dat ze tegen de proleten in de Overpoortstraat moeten aanschuren. Na de verdrijving van de oude bohemiens, is de Geus van Gent – in de volksmond ook wel bekend als het Geuzenhuis - de habitat van de instagram-hoer geworden.
Het is hetzelfde gepeupel dat achteloos voorbij de omlijste foto in de biljartkamer loopt. Op de foto staat de meester der Vlaamse literaturen, Hugo Claus naast zijn twee broers, Guido en Johan. De broers hadden de neiging om elkaar goed bij de kloten te nemen. Enkel figuurlijk dan, al heb ik daar het raden naar.
Bricolage
De gebroeders Claus meesterden zich in oplichterij en obscure praktijken, vooral in het verkopen en opwaarderen van panden. Zo verzamelde Johan renovatiespullen voor Hugo’s huis door in leegstaande huizen te roven. Bricoleren zat hen in de genen, een talent overgeërfd van vader Claus. Zoals alleen moeders dat kunnen, fungeerde Germaine Claus als de gravitas in de familie. Eén van de panden die Guido van Johan Claus aangesmeerd kreeg, was dat van de Hotsy Totsy. Guido maakte het café aan de Oude Houtlei tot dé literaire tempel van Vlaanderen, met als culminatie de voorstelling van ‘Het verdriet van België’ in 1983. Tijdens één van de zeldzame keren dat alles koek en ei was, trakteerde de schrijver zijn broers op een weekje Texas. De foto die ze daar lieten maken, hing in de Hotsy Totsy tot Motte Claus het meenam naar de Geus van Gent. De Hotsy Totsy moet het nu stellen met een reproductie.
De broeders Claus meesterden zich in oplichterij en obscure praktijken
Grand dame achter de tap
De Hotsy Totsy werd overgelaten; Guido en gezellin Motte Claus verkasten naar het Geuzenhuis. Terwijl je je in de Hotsy Totsy even kan wanen als figurant van een Edward Hopper-schilderij, heeft de Geus van Gent meer een je ne sais quoi-interieur. Het is gedecoreerd met het starterspakket van elk Gents café: kruisbeelden, eighties-kookboeken en Boudewijnmemorabilia. Motte Claus, de grande dame achter de tap, kreeg een legendarische status toegemeten waar misschien enkel aan getipt kan worden door Rococo’s Betty. In 2009 verliet ze als laatste van de Claus-clan het Gentse nachtleven.
Reacties
(Geen onderwerp)
Reactie toevoegen