Gat in uw cultuur

De gustibus et coloribus non disputandum est. Maar een goede raad op tijd en stond kan nooit kwaad. Deze week helpen Marieken en Pieter het gat in uw cultuur dicht te metselen.

Marieken Dewitte - vormingscoach - 34 jaar

Marieken ontdekt graag nieuwe dingen in haar leven en ze gaat daarom soms alleen op ontdekkingstocht naar de cinema. Zo heeft ze de film 'The Art of Being' (2001, Pan Nalin) leren kennen, een documentaire over het gelijknamige boek van Erich Fromm. “Dat is toch al tien jaar geleden, maar het is me bijgebleven. In de film eet een man een bolletje kwik om te laten zien hoe iets wat als giftig wordt aanzien dat niet altijd is en omgekeerd. Ik vind het fijn wanneer cultuur me iets bijleert en inzichten geeft over werelden die ik niet ken. Dat zijn stukjes waardevolle informatie die ik anders nooit zou te weten zijn gekomen. Die documentaire vertelt over hoe we door supermarkten, wegwerpmicrogolfeten en YouTube-tutorials onze voeling met voeding zijn kwijt geraakt. De kennis en het gezonde verstand van onze voorouders is naar verloop van tijd verloren gegaan en door de ayurvediaanse kennis krijgen we dat terug. Dankzij The Art of Being heb ik Ayurveda leren kennen en ik kan mensen alleen maar hetzelfde aanraden.”

Pieter Rogge - eerstejaarsstudent Geschiedenis Universiteit Gent - 18 jaar

“Ik weet nog toen ik een jaar of zeven was en ik de openingsscène van 'Star Wars: A New Hope' zag. Ik was direct verkocht", zegt Pieter, een rasechte Star Wars-fan. Ondanks de slechte kritieken en het feit dat de film door veel mensen verafschuwd wordt, vindt hij toch dat Episode III, Revenge of the Sith, ondergewaardeerd wordt. “Niet echt verwonderlijk na die twee eerste films. Revenge of the Sith komt dankzij verbeterde acteerprestaties, interessantere personages en enkele zeer onverwachte plotwendingen toch iets echter en geloofwaardiger over. Dat is Star Wars in zijn essentie: een perfecte mix tussen fantasie en realiteit. Het is een wereld waarin alles kan maar dat toch begrensd is door noties van werkelijkheid. Het gaat op in zowel escapisme, maar evengoed trekt het parallellen met de echte wereld.”