Drank en Sporten

Ofte het Interfacultair Tornooi

Bloed, zweet, tranen en bier. Op maandag 24 oktober was het naar goede jaarlijkse gewoonte weer tijd voor een potje sportieve rivaliteit tijdens het Interfacultair Tornooi. Wij blikten voor u even terug.

Elk academiejaar organiseert de sportdienst van de Universiteit Gent samen met het Faculteitenkonvent (FK) en zeventien studentenverenigingen die er lid van zijn enkele sportactiviteiten, zoals het Interfacultair Kampioenschap en het Interfacultair Tornooi. Dat laatste ging enkele weken geleden door in het GUSB aan de Watersportbaan. De studentenverenigingen namen het hierin tegen elkaar op in heel wat uiteenlopende disciplines. De uiteindelijke winnaars waren de mannen en vrouwen van HILOK, de vereniging voor studenten Bewegings- en Sportwetenschappen en Revalidatie en Kinesitherapie. Ze behaalden met een knappe 1530 punten de hoogste score. Vlaamse Levenstechnische Kring (VLK) volgde met 1460 punten en de burgies van Vlaamse Technische Kring (VTK) sluiten de top drie met 1410 punten. Wij vroegen de verenigingen die in de prijzen vielen om een korte commentaar.

HILOK knalt uit de startblokken

Op de vraag waaraan sportpraesessen Alizée Quintens en Simon Vanneste denken dat hun team de eindwinst te danken heeft, benadrukken ze de sportieve sfeer die bij HILOK heerst. “Ik denk dat de overwinning vooral ligt aan het feit dat wij echt een sportieve vereniging zijn. We hebben zeer gemotiveerde sporters en we weten dan ook dat we een goede kans hebben om te winnen. Ook onze drie voorgangers die ons goed op het komende jaar als sportpraesessen hebben voorbereid en de hulp van onze sportmedewerker, Gaelle Merlevelde, hebben zeker een rol gespeeld.” En of ze dan ook voluit voor de winst gingen? “Bij HILOK is de overwinning uiteindelijk altijd wel het doel, maar we weten wel dat we elk jaar opnieuw tegenstand zullen krijgen. Iedere kring heeft wel bepaalde sporten waar ze goed in zijn en bij wie we op voorhand weten dat het moeilijk wordt. Maar uiteindelijk wordt er ook wel lichtjes verwacht dat we winnen, en daarom doen we volop ons best om die overwinning binnen te halen”, aldus Simon. Toch was het voor de vereniging niet nodig om het team extra voor te bereiden op het tornooi. Volgens Alizée was mondelinge reclame voor het evenement voldoende: “We proberen mensen vooral verbaal aan te moedigen om mee te doen. Het is niet zo dat we speciaal trainingen invoeren, want onze sporters zitten vaak zelf al op zo’n hoog niveau dat dat dan niet meer nodig is.”

"Ik denk dat overwinning vooral ligt aan het feit dat we een sportive vereniging zijn." - HILOK

Het wilde gerucht dat sommige verenigingen handenvol geld uitgeven aan trainingen, kinesisten en andere legale prestatieverbeterende middelen, gaat volgens de twee sportpraesessen alvast niet op voor hun eigen vereniging. “We hebben eigenlijk geen speciale kosten gemaakt. We zorgden er vooral voor dat de sporters genoeg energie hadden met bijvoorbeeld een suikerwafel, druivensuiker … Of voor dingen die de sfeer bevorderen, zoals schmink voor op de gezichten. En natuurlijk ook drank als beloning achteraf. Gewoon zaken om de sporters gemotiveerd te houden dus.” Ten slotte had HILOK nog een sportieve boodschap voor VLK, die tweede werden: “We wilden ook nog eens proficiat wensen aan de VLK. Ze hadden het zelf ook niet verwacht. En ja, het was van hen ook een heel mooie prestatie.”

"Proficiat aan het VLK. Het was een heel mooie prestatie." - HILOK

VLK en VTK gaan in de achtervolging

Want als er één vereniging is die zichzelf wel op de borst mag kloppen, is dat VLK. Ze zorgden voor hun beste resultaat in jaren en zijn vanzelfsprekend behoorlijk tevreden met de tweede stek, al is dat misschien een understatement. “Verliezen van HILOK vinden wij geen vernedering”, zegt Sarah Vanbesien, sportpraeses van de bio-ingenieurs. “We rekenden sowieso niet op de eerste plaats.” Een probleem dat vaak terugkomt zijn de verplichte practica binnen de faculteit. “Vaak is het zo dat we een goede loper of een hooggeklasseerde volleybalster niet kunnen laten meespelen omdat ze er niet raken. Al is het niet zo dat we HILOK anders met gemak hadden afgemaakt", nuanceert ze bescheiden. “We dachten dat een bronzen plak er wel in zat, maar de euforie was des te groter toen we hoorden dat we tweede waren geworden.”

Iets minder extase vinden we terug in het kamp van de burgies. VTK kon in 2014 nog de overwinning op hun naam schrijven en eindigde vorig jaar tweede, maar moet nu genoegen nemen met de derde plaats. “Wie naar de stand kijkt, zal opmerken dat de top vier op minder dan 150 punten van elkaar staat”, stelt sportpraeses Senne Antonissen vast. “De voorbije jaren was die kloof wel een stuk groter, dus we stellen vast dat de concurrentie gewoon beter wordt. Het verschil tussen winnen en nipt verliezen zit gewoon in details.”

"We stellen vast dat de concurrentie gewoon beter wordt." - VTK

Ook VTK heeft last van hardnekkige roddels die beweren dat de vereniging sporters zou betalen. “Ik ben blij dat ik formeel kan zeggen dat dat niet klopt”, aldus Senne. “We zorgen er uiteraard wel voor dat ze niets te kort komen vóór, tijdens en na de wedstrijden.”

In Leuven vond diezelfde week trouwens de befaamde 24urenloop plaats. Sommige loyale Gentenaars gingen ook daar de longen uit hun lijf lopen voor de collega’s uit Vlaams-Brabant. “Een rondje lopen voor die 20.000 bezoekers is fenomenaal”, zegt Senne. “In Gent kunnen we nog iets leren van de ambiance die daar hangt.” We hebben alvast weer wat te bewijzen op de 12urenloop in april!

We schreven foutief dat de VLK dit jaar hun beste IFT-prestatie in jaren neerzette. In 2013 werden behaalde zij al de eerste plaats.

Gemiddeld: 3.8 (6 stemmen)