UGent-proffen geven les aan jonge tieners in Brugse Poort

UGent organiseert zomerschool 'De toekomst is van ons'

Nu de lesdagen achter de rug zijn, brandt er natuurlijk één vraag ons allemaal op de lippen: wat doen proffen tijdens de zomer? Blijven lesgeven, zo doet de zomerschool 'De Toekomst is van ons' in de Brugse Poort blijken.

Tijdens colleges allerhande, examens, bezoekjes aan resto De Brug en zelfs al fietsend door de stad: je loopt sowieso wel een prof tegen het lijf. Maar waar gaan die proffen dan heen wanneer de zomer aanbreekt en de studenten de stad verlaten? Site de Meubelfabriek, blijkbaar. Daar organiseert de Universiteit Gent namelijk deze week een zomerschool om jongeren in contact te brengen met wetenschap. Professoren en onderzoekers uit verschillende vakgroepen geven er allerlei workshops. 

Tussen 15 en 26 augustus komen dagelijks ongeveer 25 jongeren samen in de Meubelfabriek in de Brugse Poort

De zomerschool wordt georganiseerd door de Hub Ontwikkelen in Diversiteit van het Steunpunt Diversiteit en Leren. Sofie Beunen, projectcoördinator van die hub, geeft uitleg: "De zomerschool heet 'De toekomst is van ons', waarmee we eigenlijk een positief toekomstbeeld willen meegeven en alle mogelijkheden voor de deelnemers en hun toekomst bekijken. Of toch een beetje de ongewone dingen. Zo is er nu bijvoorbeeld een workshop over filosofie bezig."

Diverse onderwerpen

"De Stad beoogde tien zomerscholen te organiseren en vroeg wie daarop wou intekenen. Vanuit de UGent had Mieke Van Herreweghe (vicerector en voorzitter werkgroep Diversiteit & Inclusie, red.) veel interesse om zoiets te doen omdat dat haar nauw aan het hart ligt, maar evenzeer om aan te tonen dat de mogelijkheid om verder te studeren ook iets voor die jongeren is." De UGent organiseert de zomerschool zelf, maar de Stad springt bij door Vlaamse subsidies voor zomerscholen te verdelen (47 euro per persoon per dag, red.), en door een deel van de communicatie van de zomerscholen op zich te nemen. 

Tussen 15 en 26 augustus komen dagelijks ongeveer 25 jongeren samen in de Meubelfabriek in de Brugse Poort. In die periode geven proffen en onderzoekers van verschillende vakgroepen allerlei workshops om de jongeren in contact te brengen met hun onderzoeksveld. Volgens Beunen helpen deze workshops ook "om de unief een beetje dichter bij die jongeren te brengen, en om die jongeren te laten zien dat er heel veel mogelijkheden zijn om te kunnen studeren. Dat studeren echt een optie is." In die negen dagen komen er, onder andere, filosofen, neurologen, ingenieurs, taalkundigen en bio-ingenieurs langs. Daarnaast is er ook een workshop over ondernemen en eentje over motivatie tijdens het leren. De workshops gaan van taalkundige analyse, naar een analyse van voedseltechnologie, en alles ertussenin. Volgens Beunen gaat het om "heel diverse onderwerpen, maar vooral gerelateerd aan taal en STEM. Taal is dan natuurlijk wel heel breed genomen. Er is bijvoorbeeld een workshop 'theatre of the oppressed'. Er is wel een link met taal, maar het gaat ook breder."

"Het is ook belangrijk dat ze altijd mogen kiezen. Er zijn altijd twee of drie workshops. Zo kunnen ze de workshop volgen die het beste aanleunt bij de talenten die ze willen ontwikkelen."

"In het zesde leerjaar is het niet zo evident om te weten wat energie is. Daarom bouwen we in de workshop stapsgewijs op."

– Ward Suijs

Schamper kreeg de kans om de eerste dag van de zomerschool bij te wonen. In een lokaal op de eerste verdieping horen we een groep jongens enthousiast de maateenheden van electriciteit roepen. Voor de klas staat Ward Suijs, onderzoeker aan de vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, te luisteren naar de antwoorden. Naast hem staat een fiets en een plaat vol kleine lampjes. "De workshop is eigenlijk origineel gestart vanuit mijn onderzoek naar verbrandingsmotoren om iets over auto's of transport te geven. Maar omdat er tegenwoordig veel in het nieuws komt over kerncentrales en windmolens of gascentrales die erbij komen, dacht ik: 'misschien trekken we het open naar iets meer algemeen?' Gewoon energie. Maar in het zesde leerjaar is het niet zo evident om te weten wat energie is. Daarom bouwen we in de workshop stapsgewijs op: Wat is energie? Hoe drukken we dat uit? Daar doen we dan een paar oefeningen rond."

"Ik heb dan een fiets ontworpen die als een soort dynamo werkt en verbonden is met lampjes. Hoe harder de leerlingen trappen, hoe meer energie ze opwekken. En hoe meer energie ze opwekken, hoe meer lampjes er branden. Zo krijgen ze een beeld van hoeveel energie ze zelf kunnen opwekken. En dan weten ze dat ze met een gans leger gaan moeten trappen om evenveel energie op te wekken als een kerncentrale. En daar gaat het over: dat ze wegwijs geraken in die grootteordes."

Filosofie voor 12-jarigen

De ramen van de Meubelfabriek kijken uit op een uitgebreide moestuin die ook deel uitmaakt van de site. Op een wat afgebrokkeld pleintje naast de tuin staan twee tafels, met elk een groep deelnemers van de zomerschool. Hier wordt ook naarstig gebabbeld. Voor de tafels staat een whiteboard, waarop papiertjes met vragen kleven. Professor Maarten Van Dyck en doctor Pieter Beck van de vakgroep Wijsbegeerte en Moraalwetenschap zijn druk in gesprek met hun groep. 

"Hoe kan je weten dat de aarde rond de zon draait? Hoe verschilt dat dan van de zekerheid dat er geen kabouters bestaan?" 
– Pieter Beck

"Het is een workshop filosofie met een jonge groep", legt Beck uit. "Dat is altijd een beetje zoeken. We hadden het idee, al van in het begin, om iets te doen omtrent kennis. Rond de ideeën 'Wanneer weet je iets zeker? Waarop baseer je je om dat te zeggen?' Met de bedoeling om dat op maat van jongeren te geven. We doen dan verschillende activiteiten, bijvoorbeeld nadenken over bepaalde stellingen op het bord: 'Wanneer ben je zeker van iets? Hoe kan je weten dat de aarde rond de zon draait? Hoe verschilt dat dan van de zekerheid dat er geen kabouters bestaan?'"

"We zijn daarover dan met de jongeren in gesprek gegaan, maar we doen ook andere activiteiten, zoals tekeningen bekijken die je op verschillende manieren kan interpreteren. Dan vragen we waarop ze zich baseren voor die interpretatie? Wat wil dat dan zeggen?"

De UGent-medewerkers hopen alvast dat de jongeren op het einde van de zomerschool wat benieuwd geworden zijn naar de thema's van de workshops, en de wens hebben om er verder over bij te leren en het toe te passen op hun dagelijkse leven. Daarnaast zou de zomerschool bijdragen tot het maatschappelijk engagement van de deelnemende onderzoekers en worden ervaringen uit de workshops meegenomen voor een onderzoek omtrent motivatie van het Steunpunt Diversiteit en Ontwikkeling. 

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reactie toevoegen