Thelma - Film Fest Gent

De bemeestering van het vrouw-zijn

Af en toe krijg je ze te zien. Dat soort film dat iets in je aanspreekt, ondanks het feit dat de leefwereld van de protagonist niet meer had kunnen verschillen dan de jouwe. ‘Thelma’, de nieuwe film van het Noorse talent Joachim Trier, kruipt onder de huid zonder dat je het doorhebt en blijft er ook lang buiten de cinemazaal nog wroeten.

FADE IN - NOORWEGEN, OSLO

Dat Noorwegen een broeihaard voor bescheiden horror is, blijkt nogmaals wanneer Thelma aan haar studentenleven begint. Teruggetrokken en naïef door haar opvoeding (zwaar katholiek met een sporadisch sinister kantje) én door de omgeving waarin die plaats vond (een gat zoals ze alleen nog in het diepe noorden van Europa zijn te vinden) probeert ze zich aan haar nieuwe leven aan te passen.
Dat ze geen typisch studentenleven zal leiden, ontdekken de toeschouwers samen met Thelma langzaamaan. Epilepsie-aanvallen, verdwijningen van dierbaren, halve verdrinkingen en de occasionele profetische droom maken van haar een los projectiel dat rusteloos op zoek gaat naar verklaringen.

EXT - KINEPOLIS, GENT

Toegegeven, in zijn grote lijnen lijkt Thelma een verhaal dat al vaker werd verteld. Sterker nog, Dan Harmon (welbekende producent en schrijver van zowel Community als Rick & Morty) heeft zo'n verhaalloop geconceptualiseerd in zijn 'Story Circle'. Maar dit script speelt virtuoos met de grens tussen fictie en realiteit en transformeert het wortelstoemp-formaat van de Story Circle naar een fijnzinnig delicatesse. De metaforen waaruit de grote lijnen zijn opgemaakt, raken de kijker op z'n meest kwetsbare plek: hetgeen niet verwoord kan worden.

Beetje bij beetje verwateren de verschillen tussen het hoofdpersonage en het publiek. Ja, Thelma kan iemand in de fik steken door er gewoon eens slecht over te dromen, maar Thelma is een slachtoffer. Haar verhaal gaat, onder dat vlies van ontluikende seksualiteit en een mysterieuze kracht, over controle en onderdrukking. Onderhuids wordt de vraag gesteld hoe er met het onbekende moet omgegaan worden. Haar vader leerde haar gevoelens en gedachten te onderdrukken in plaats van ze te verklaren, dat gebed (en niet de wetenschap) haar zal verlossen van de chaos. Al snel, na het verdwijnen van haar geliefde Anja, ontdekt ze dat het ontkennen van chaos alleen maar een ontvluchtende beweging is.

INT – BALKON, GENT

Thelma is een toonbeeld voor ons allen. Ook al leert ze een soort van absurditeit kennen waarmee de meeste onder ons nooit zullen worden geconfronteerd, weet ze zich toch te emanciperen van haar vader en zijn manier van opvoeden. Niet langer is chaos de vijand, maar vormt het een uitdaging om te doorgronden.



 

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen