POV: De irritante vriendin die in elke conversatie over TikTok begint.

Vorig jaar hoorde je nog op het nieuws dat het een app voor kinderen is, nu heeft elke vriendengroep wel iemand die er niet over kan zwijgen. Je wilt er principieel tegen zijn, maar eigenlijk ben je het noorden kwijt en weet je niet meer wat TikTok nu precies is. Het uitproberen zou je hele reputatie om zeep helpen, en daarom lees je deze introductie.

Het is bijna onmogelijk om nog niet over TikTok gehoord te hebben. Het is een enorm snel groeiende app van de Chinese appontwikkelaar ByteDance. die in 2016 in China gelanceerd werd onder de naam Douyin. De app groeide snel in China, maar werd pas een wereldwijd fenomeen toen ByteDance in 2017 musical.ly overnam, een gelijkaardig, reeds bestaand platform dat zich eerder tot een Amerikaans publiek richt. Vanwege de Chinese censuur bestaan Douyin en TikTok apart van elkaar, al is de software en lay-out van de twee apps exact dezelfde. In drie jaar tijd is het al een vaste waarde onder de sociale media geworden: TikTok is al anderhalf miljard keer gedownload en heeft wereldwijd zo’n 800 miljoen regelmatige gebruikers.

TikQuoi?

Alle technische details goed en wel, maar wat houdt de app nu eigenlijk in? Hebben de boomers gelijk en is het "brol zonder inhoud"? Wanneer je de app opent kom je meteen op de ‘voor jou’-pagina, een eindeloze reeks aan filmpjes die passen bij wat jou interesseert. De meeste video’s zijn 15 seconden, het maximum van een TikTokvideo is een minuut. Doet dat jou aan Vine denken? Dat is omdat het gelijkaardig is aan Vine, maar dan interactiever. Als TikTokker kan je het geluid van een filmpje makkelijk overnemen om er dan je eigen ding mee te doen. Door omhoog te vegen kom je meteen op het volgende filmpje ‘voor jou’. De korte filmpjes en het uiterste gemak om verder te scrollen, maken de app zo verslavend. Als gebruiker ben je je niet bewust van hoeveel tijd je verdoet, omdat het een abstract concept wordt. Je scrolt gewoon naar het volgende filmpje.

Bovenal worden de meeste filmpjes gemaakt met een goede dosis humor. Liefhebbers van memes en oude vines zullen niet teleurgesteld zijn

Brol zonder inhoud?

Waarover die filmpjes gaan, varieert enorm. Het meest bekend zijn de TikTokdansjes, waarbij liedjes met bijhorende choreografieën viraal gaan en iedereen hun eigen versie uploadt, in de ijdele hoop het beter te doen dan de twaalfjarigen voor hun garagepoort. Maar TikTok gaat veel verder dan dat. Geliefder dan VSCO-meisjes die perfect dansen op pophits, zijn de huisdieren die op TikTok verschijnen. Heel wat TikTok-hypes zijn ontstaan doordat dogmoms en catdads video’s maken van hun dierlijke kroost. Kunstenaars, acteurs, playbackers, verzamelaars en andere creatievelingen vinden allemaal hun plaats binnen de gigantische hoeveelheid filmpjes op de TikTok-servers. Maar bovenal worden de meeste filmpjes gemaakt met een goede dosis humor. Zelfs liefhebbers van memes en oude vines zullen niet teleurgesteld zijn wanneer langs hun de ‘voor jou’-pagina scrollen.

Het geheim tot het grote succes van TikTok is het algoritme dat schuil zit achter de suggesties. Geen enkel ander sociaal medium houdt zoveel rekening met wat je wel of niet wilt zien. Je liket wat je goed vindt of stuurt het door naar vrienden, bij wat je niet goed vindt klik je op de knop ‘niet geïntereseerd’. In het begin krijg je dus een kakofonie van alle soorten filmpjes die het goed doen, maar het algoritme past jouw ‘voor jou’-pagina (what's in a name) heel snel aan aan jouw voorkeuren.

Tik Tak?

Een TikTok maken, het ideale excuus om te drinken in quarantaine?

Het journaal had geen ongelijk, het is inderdaad zo dat vooral kinderen en jonge tieners op TikTok zitten. De meest voorkomende leeftijd is twaalf jaar. Maar liefst 64 % van deze jonkies zit op TikTok! Toch hoef je je als student zeker niet eenzaam en oud te voelen op de app, want 41% van de gebruikers zijn tussen 16 en 24 jaar oud. Je leest het goed, bijna de helft van de filmpjes gaan over uitgaan, seks en angstaanvallen! En het wordt nog beter, want het aantal volwassen gebruikers is sterk aan het stijgen. Door het eerdergenoemde algoritme is de kans dat je kinderfilmpjes op je bord krijgt bovendien heel klein.

Pedofiele accounts blijven makkelijk bestaan, terwijl het beheer van TikTok er wel snel bij is om filmpjes met een te politieke of expliciete inhoud weg te halen

Jij wilt misschien wel zo weinig mogelijk kinderfilmpjes zien, een bepaald aantal mensen met slechte bedoelingen hebben niet liever. Hiermee wordt de duistere kant van TikTok duidelijk: de grote hoeveelheid kinderen trekt ook een grote hoeveelheid pedofielen aan. Daarbij kunnen pedofiele accounts vrij makkelijk blijven bestaan. Dat voelt wrang aan, vooral omdat het beheer van TikTok er wel snel bij is om filmpjes met een te politieke of expliciete inhoud weg te halen. Er wordt gezegd dat het beheer van TikTok op de hoogte is van de pedofilie, en er gewoonweg niet veel aan doet. Ook is er sprake van discriminatie en zouden video’s van mensen met een handicap, lhbtq-gebruikers en andere minderheden sneller verwijderd worden.

I sold my soul to the devil

Er zijn dus sterke bedenkingen bij de app te  maken, misschien meer dan bij andere sociale media. Daarenboven is het een slimme tijdsinvestering om weg te blijven van de TikTokhype. Maar als je nieuwsgierig bent: je ziel en privacy heb je al lang geleden aan Mark Zuckerberg verkocht, dus je hebt weinig reden om niet stiekem eens een kijkje te gaan nemen naar wat er op jouw ‘voor jou’-pagina zou verschijnen.

Disclaimer: no boomers were harmed in the writing of this article.

0
Gemiddeld: 5 (3 stemmen)

Reacties

Bericht: 
<3

Reactie toevoegen