AZMARI is een band van Brusselse bodem die weigert om zichzelf in een hokje te wurmen. Op 14 juli lieten de bandleden Gent Jazz kennismaken met hun eigenwijs en tegendraads perspectief op muziek maken.
Op 20 oktober is jullie album 'Maelström' uitgekomen. Daar hebben jullie een opnamereis van een week voor afgelegd. Hoe was dat? Hoe verliep het schrijfproces tijdens die reis?
Bourtembourg: “We hebben een jaar lang gecomponeerd, eigenlijk. Het heeft eventjes geduurd. We kwamen samen met de geluidsingenieur en producer in de studio, waar we dan de verschillende stukjes samenlegden. We gingen gewoon op zoek naar de texturen in de klank van de instrumenten zelf.”
Op welke vlakken verschilt dit album van jullie debuutalbum?
De Schepper: “We hebben deze keer meer tijd genomen om er rustig in te duiken, om samen te componeren. De liedjes zijn ook een stuk gevarieerder.”
Badet: “Ja, voor het eerste album schreven we de nummers echt om ze achteraf live te kunnen spelen. Daarna wilden we een album opnemen en hebben we gewoon de beste nummers die we hadden samen genomen en in dat album gestopt. Bij 'Maelström' was het anders. We wilden dat de nummers een meer logische volgorde zouden hebben. Het proces was omgekeerd: eerst de nummers eens live spelen en ze daarna opnemen voor het album.”
Ancion: “Het is meer een echt verhaal nu, met verbinding tussen de nummers. We zijn ook verder gegaan in geluidstextuur en in sound research dan bij het vorige album.”
Badet: “We hebben er meer lagen in gestopt.”
"Het nieuwe album is meer een echt verhaal nu" - Ancion
Lagen? Op welke manier?
Badet: “Laat ons zeggen dat je een nummer componeert enkel om het live te spelen en bijvoorbeeld op de saxofoon zit te spelen. Dan ga je één lijn spelen, maar ga je niet op het idee komen om er misschien wat permissions op te gooien of er nog een andere lijn aan toe te voegen. Maar in de studio is dat anders: dan kan je twee dagen erna terug binnenkomen met een ideetje om er nog iets bij te doen, een nieuwe lijn of een nieuwe laag. Dat geldt ook voor keyboard, drums, enzovoort.”
Ancion: “Die lagen komen ook terug omdat we in de studio veel verschillende instrumenten gebruiken.”
Jullie werken vaak met Turkse en Ethiopische invloeden in jullie muziek. Da’s een interessante mix. Waar komt die vandaan?
Badet: “De Ethiopische invloeden zijn er gekomen door veel naar dat soort muziek te luisteren en door artiesten zoals Black Flower te ontdekken. We houden gewoon van de vibe. Die muziek klinkt Afrikaans, maar ook een beetje oriëntaals. De interesse voor Turkse muziek kwam gelijktijdig. Je vindt ook best wat gelijkenissen tussen de melodie en de manier van spelen terug, maar het ritme blijft erg anders. Als je dat combineert, krijg je een nieuwe soort muziek, een nieuwe sound.”
En als je die nieuwe sound in drie woorden zou moeten beschrijven?
Badet: “Da’s de stomste vraag ooit (lacht)! Omdat we niet gewoon willen zeggen: 'Oké, nu spelen we popmuziek of folkmuziek.' We spelen gewoon muziek. Soms is dat meer balkanachtig en soms is dat meer dubby. Dus die vraag is echt lastig.”
Ancion: “We willen onszelf geen label opplakken. We veranderen continu.”
Bourtemburg: “Maar promoters moeten dat wel soms doen.”
"We willen onszelf geen label opplakken" - Ancion
Vind je dat vervelend?
Ancion: “Ja. Omdat sommige luisteraars het meer als jazz gaan interpreteren en anderen dan weer meer als rock of funk. En inderdaad, we combineren heel veel invloeden, maar het is moeilijk om echt op eentje je vinger te leggen. We zijn meer een mix, een soep.”
Jullie hebben alle vier een andere muzikale achtergrond. Hoe beïnvloeden jullie elkaar in de studio?
De Schepper: “Dat start al in de auto wanneer we naar de studio rijden. Dan zitten we al naar muziek te luisteren. Zo bereiden we the playing field of creation eigenlijk al voor terwijl we aan het chillen zijn. Wanneer we dan toekomen op de repetitie, zijn de invloeden al een beetje verspreid onder elkaar. Ik denk dat dat ook een beetje zit in het verhaal van AZMARI zelf: iedereen begrijpt waar we naartoe willen.”
Jullie hebben nu al enkele albums uit. Wat is de volgende grote stap in jullie carrière?
Ancion: “We reizen graag en hopen dat meer te doen met de band. Misschien eens buiten Europa gaan. Nu spelen we vooral in Duitsland, Zwitserland of Italië. We hopen eens in een ander continent op te treden.”
Badet: “We hopen ook gewoon om nog meer live te spelen. Wanneer je optreedt, is het elke keer een beetje anders. Een nieuw publiek leren kennen is altijd cool. Daar geniet ik echt van.”
Reactie toevoegen