Hopelijk is de uier van F.C. De Kampioenen eindelijk uitgemolken

Op 1 juli begon in Middelkerke het F.C. De Kampioenen-zandsculpturenfestival. Schamper mocht een dag eerder al een kijkje nemen.

Vol spanning loop ik de dijk van Middelkerke af, op zoek naar het 'festival'. In de verte zien we een grote zandhoop uitsteken boven een met hekkens afgezet gebied. Daar staan we dan in de gure West-Vlaamse wind te wachten om binnengelaten te worden. Ondanks mijn niet al te hoge verwachtingen was de teleurstelling nog steeds merkbaar bij het zien van de eerste sculptuur. Natuurlijk waren het niet de legendarische acteurs, maar de karikaturale stripfiguren die werden afgebeeld. Voor kinderen waarschijnlijk fantastisch , maar voor volwassenen eerder een teleurstelling.

Wel was er een portret als eerbetoon aan overleden acteur Johny Voners (Xavier) . Dat bleek het standbeeld te zijn dat ver boven de hekkens trots uitstak en al van ver op de dijk op te merken was. Voor een volwassen kunstliefhebber waren de andere sculpturen niet echt indrukwekkend, de overgesimplificeerde standbeelden die met weinig oog voor detail waren afgewerkt doen de roemrijke status van onze Vlaamse kampioenen weinig goed. Het meest intrigerende deel van heel het gebeuren waren de aanwezige acteurs. Deze kregen een rondleiding door de makers van de werken. Het belangrijkste spektakel was Jaak Van Assche (Fernand) die, om begrijpelijke redenen, al in het café te vinden was met een frisse pint en, zo leek het, de rondleiding, en waarschijnlijk het hele gebeuren, had overgeslagen. Een strategie die achteraf de meest wijze bleek.

Met andere woorden: het FC De Kampioenen zandsculpturenfestival is zeker een aanrader voor kinderen, maar voor kunstliefhebbers met een verfijndere smaak is het maar weinig indrukwekkend. Dus laten we hopen dat dit de laatste poging is om geld te slaan uit deze legendarische serie die eigenlijk al jaren geleden op een waardige manier had afgesloten moeten worden.

Gemiddeld: 3 (2 stemmen)