De zaak-Hoeyberghs: een tijdlijn

Na de vele reacties op de recente lezing door Jeff Hoeyberghs, georganiseerd door het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV), vindt u hier een overzicht met de belangrijkste ontwikkelingen. Meer informatie over het gebeuren vindt u hier.

04/12: Lezing Jeff Hoeyberghs

Voor aanvang van de lezing in de Blandijn vindt een antiseksismeprotest plaats tegen de lezing. De lezing wordt desalniettemin gegeven en diezelfde avond nog worden de opnames ervan online gezet door het KVHV, op hun eigen Facebookpagina.

09/12: Opnames gaan viraal op sociale media.

Nadat RoSa Campagne en Actief Linkse Studenten (ALS) fragmenten uit het filmpje ondertitelden en deelden, werden die onmiddellijk door veel verbouwereerde mensen verspreid.

10/12: Vicepreses van het KVHV Wolfgang Van Der Veken Vyncke zit in 'de Afspraak'.

In deze uitzending beweert de vicepreses van KVHV Gent nooit lid te zijn geweest van Schild&Vrienden, waarvan het tegendeel vandaag bewezen is.

11/12: Het instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen dient klacht in.

Het instituut stelt zich burgerlijke partij na meer dan duizend klachten tegen Hoeyberghs ontvangen te hebben.

11/12: De Sociale Raad (SoRa) van de UGent geeft het advies om het KVHV voor vier maanden te schorsen.

De Sociale Raad gaf deze avond (woensdag 11 december, red.) een niet-bindend advies aan het Bestuurscollege van de UGent. Daarin stellen ze voor, het KVHV vier maanden te schorsen, plus drie maanden voorwaardelijk. Als het bestuurscollege hiermee instemt, moet ook op hun website informatie over het feit en de maatregelen gegeven worden en volgt het bestuur van de KVHV een cursus over seksisme.

12/12: Vergadering van het Politiek & Filosofisch Konvent (PFK)

Op deze vergadering zal antwoord geboden worden op de moties, ingediend door enkele leden van het PFK, waaronder Comac en Liberaal Vlaams Studentenverbond (LVSV). De vergadering beslist om KVHV twee maand te schorsen, met drie maand uitstel. De vereniging moet zich distantiëren van de uitspraken van Hoeyberghs en de video's offline halen.

13/12: Vergadering Bestuurscollege

Op vrijdag zal het Bestuurscollege van de UGent bespreken hoe ze zullen omgaan met het advies van de SoRa, en zal een uitspraak omtrent eventuele sancties voor het KVHV gedaan worden.