Dag van de Wetenschap @UGent: snij eens een lichaam open

Op zondag 27 november is het Dag van de Wetenschap! Over heel het land delen academici en enthousiastelingen hun kennis en hopen ze de wetenschapsmicrobe door te geven. UGent kan op zo’n evenement natuurlijk niet ontbreken.

Honderden activiteiten staan op de planning: lezingen, experimenten, workshops, noem maar op. Ook UGent is die dag een paradijs voor liefhebbers van alle soorten wetenschap. In de gebouwen van de universiteit gaan zowel ernstige als veeleer luchtige activiteiten door. Om jullie er alvast warm voor te maken hebben we er enkele interessante uitgezocht.

Chirurg voor een dag

Core CETRAS is het centrum waar artsen en ander medisch personeel de kneepjes van het vak leren. Onder veilige omstandigheden kunnen ze er chirurgische ingrepen oefenen op écht menselijk materiaal. Speciaal voor Dag van de Wetenschap wordt deze faciliteit opengesteld voor het brede publiek en kan je ontdekken hoe hedendaags anatomisch onderzoek in zijn werk gaat. Bezoekers krijgen zelfs de kans om enkele basale chirurgische handelingen uit te proberen. Voor wie graag doktertje speelt, is dit een natte droom die uitkomt!

Activiteit: Wat zit er nu precies in ons lichaam?

Ferrari, Mercedes, UGent Racing?

Wist je dat UGent een eigen raceteam heeft? UGent Racing neemt deel aan de meest prestigieuze ingenieurscompetitie ter wereld, Formula Student, waarin het strijdt tegen teams van andere universiteiten. Het gaat erom wie de snelste én slimste bolide (een soort raceauto) kan bouwen. Meer dan zeventig studenten uit verschillende opleidingen vertegenwoordigen samen UGent. Op Dag van de Wetenschap komen ze hun elektrische, autonoom rijdende racewagen presenteren.

Activiteit: Maak kennis met UGent Racing!

UGent is die dag een paradijs voor liefhebbers van alle soorten wetenschap

Masochisten gezocht

Je kent vast wel de 'men-struatie challenge', waarin mannen onderworpen worden aan een toestel dat menstruatiekrampen simuleert. Mannen en vrouwen twisten dan ook al lang over wie de hoogste pijngrens heeft. In de Gender Battle of Pain wordt deze discussie definitief beslecht. Deelnemers aan dit experiment worden eerst opgedeeld naargelang geslacht. Vervolgens krijgen ze steeds heftigere pijnprikkels toegediend, totdat ze fysiek en moreel breken (je mag zelf kiezen wanneer je stopt). De gemiddelde resultaten van de verschillende genders bepalen voor eens en altijd wat het sterkste geslacht is. Voel jij je geroepen om deze marteling vrijwillig te ondergaan in naam van de wetenschap? Eeuwige roem wacht je op.

Activiteit: Gender Battle of Pain

Kunst op zolder

Collectie van de Gentenaar is een organisatie die verhalen en objecten uit de Gentse geschiedenis en cultuur in leven houdt. Verschillende musea en particuliere Gentenaars bundelen hun archieven opdat belangrijk erfgoed niet verloren zou gaan. Iedereen die nog een oud schilderij of fotoalbum heeft liggen, mag dat binnenbrengen. Een selectie uit deze unieke databank wordt op Dag van de Wetenschap tentoongesteld. Met een mix van kunst en technologie willen ze het collectief verleden dichter bij de inwoners van de stad brengen. Natuurlijk zijn ook niet-Gentenaars van harte welkom om de prachtige stukken en petites histoires te ontdekken.

Activiteit: De collectie van de Gentenaar

Op de website van Dag van de Wetenschap kan je een overzicht vinden van alle activiteiten.