Het lijstje met schijnbaar willekeurige onderwerpen die toch een rode draad hebben

Johan Huizinga – je weet wel, die kerel die elke historicus een orgasme bezorgt met zijn 'Herfsttij der Middeleeuwen' -  schreef in 1938 het boek ‘Homo Ludens’, waarin hij 350 pagina’s doorboomt over hoe de mens in de eerste plaats een spelend wezen is. Alleen kunnen die spelletjes soms een ietsiepietsie beetje uit de hand lopen. Een overzichtje voor wie schoon genoeg heeft van UNO.

Je kunt geen goor spelletje bedenken, of het is al uitgezonden in Japan, liefst in ‘My Little Pony’-kleuren. Al blijken er ook series te bestaan die geen migraine-aanval uitlokken. ‘Shokuzai’ (boetedoening) vertelt het verhaal van vier meisjes die vervloekt zijn door de moeder van hun vermoorde vriendin. Het noodlot zal hen achtervolgen zolang de moordenaar niet gevonden is. Een van hen, Sae, trouwt met een manipulatieve creep, die haar behandelt als een levensloze Franse pop.

‘Kindvriendelijk’, zo wordt 'De Notenkraker' van Pjotr Tsjaikovski naar het sprookje van Ernst Hoffmann wel eens genoemd. Bon, manshoge muizen en enge houten poppen horen misschien eerder thuis in een slechte lsd-trip, maar met die Russen weet je het natuurlijk nooit. Stalin beschouwde de goelag ook als een ‘lieflijk lustoord’.

Papa en zoontje zitten in een concentratiekamp. Papa doet alsof het allemaal maar een spelletje is. Semi-happy end. Allemaal blèten. La vita è bella’ van Roberto Benigni is de enige kerstvakantiefilm waarbij het echt geoorloofd is om een potje te janken. Steek het maar op die verdomde Italiaanse theatraliteit.

Jostein Gaarder is vooral bekend dankzij De wereld van Sofie’, het boek over de geschiedenis van de filosofie waarin niemand ooit verder komt dan Plato. ‘Het geheim van de kaarten’ daarentegen is de perfecte escapistische vakantieliteratuur voor wie z’n dagen noodgedwongen doorbrengt op de veranda: fantasierijk jongetje, sprookjesachtige speelkaarten en een creepy joker.

Er wordt heel wat door de tijd gehopt in Jumanji’, de film over een betoverd bordspel dat allerhande gevaren tot leven wekt. Nostalgici kunnen dankzij de knullige animatie naar hartenlust hun kindertijd herbeleven. De rest gaat maar doktertje spelen. Altijd leuk als dat spelletje uit de hand loopt.