De aarde op uw kot

Hoe een ecosysteem in elkaar zit

Ook graag plantjes op kot, maar genoeg van deze elke keer water te moeten geven? Laat u zelfs een cactus verschrompelen? Wij hebben de oplossing. Terug van weggeweest, uw eigen ecosysteem op kot!

In de wereld om ons heen werken organismen en hun omgeving samen en vormen zo een geheel. De grootte van een ecosysteem is afhankelijk van verschillende factoren: geografie, abiotische kenmerken, verstoring en ga zo maar door. Maar een ecosysteem met de grootte van een pot of bokaal? Het kan, zo is er het bewijs van een ecosysteem-in-pot dat al vanaf 1960 bestaat en die is still going strong.

Een geheel van dieren en planten

Kunnen wij dat ook? Ja, natuurlijk kunnen wij dat ook. Aangezien wij de financiële situatie van de gemiddelde student maar al te goed kennen, zullen wij u niet lastig vallen met kiezels uit de dierenwinkel, die van het Citadel zijn voor ons goed genoeg.

Paraat met een kopje en een bokaal beginnen wij bij de speeltuin aan het Citadel. We scheppen hier zand - pas vooral heel goed op voor hondendrollen - gevolgd door een laag bladeren en we eindigen met een laag aarde. Bij dezen is de basis van het ecosysteem gelegd. Nu is het tijd voor wat plantjes. Pluk uzelf een paar mooie scheutjes en negeer vooral de rare blikken van voorbijgangers. Als laatste kunt u ervoor kiezen een paar huisdieren te houden, wij hebben gekozen voor twee redactiespinnen en een pissebed. Smijt er een glas water bij, sluit het geheel af en klaar is het eigen ecosysteem.

In relatie met de omgeving

Wij kiezen ervoor om een gesloten ecosysteem na te bootsen, al is dit theoretisch onmogelijk. De aarde is namelijk het enige afgesloten ecosysteem en zelfs de aarde speelt vals (denk bijvoorbeeld aan meteorieten). Maar voor nu denken we daar even niet aan, ook in de wetenschap worden er assumpties genomen om theorieën kracht bij te staan, dus de assumptie is hier dat wij een gesloten ecosysteem hebben in onze bokaal. Het enige dat van buiten de bokaal komt, is het licht, logischerwijs.

Hoe gaat ons ecosysteem dan precies in z’n werk? Ecosystemen staan bekend om hun recyclerend vermogen. Hierbij worden energie en materie tussen organismen en hun milieu uitgewisseld. Plantjes gebruiken bijvoorbeeld koolstofdioxide en geven zuurstof af, andere organismen (zoals wij!) gebruiken dan weer die zuurstof en ademen koolstofdioxide uit, u kent het fenomeen wel. Dit proces van recycling is wat we in ons ecosysteem zullen proberen na te bootsen.

"We zijn hier geen dierenbeulen"

Let wel op met de keuze van huisdieren: niet elk beest zal het namelijk appreciëren dat het in een afgesloten milieu terechtkomt en we zijn hier geen dierenbeulen. Kies voor een leuk spinnetje, een wormpje of een krekeltje, deze helpen het ecosysteem intact te houden. Veel interessanter dan een vis op kot.

De verhouding van de twee

Hoe het afgelopen is met ons eigen ecosysteem, hoor ik u vragen? Het positieve nieuws is dat de plantjes na een week nog leven en zelfs wat gegroeid zijn. Ook is het duidelijk dat er inmiddels nieuwe plantjes de aarde uit schieten. Het is nog wachten op een klavertjevier.

Onze huisdieren zijn, en het is met pijn in ons hart, nergens meer te vinden. Na een week waren we redelijk aan hen gehecht geraakt, zeker na het verliezen van de redactievissen deze zomer. We hopen dat ze ergens een mooi huisje hebben opgezet daar waar we ze niet kunnen vinden. Waar dat precies is, weten we helaas niet.

Hoe maakt u zelf zo een wonderbaarlijk leuk ecosysteem voor op kot?

Heeft u na het lezen van het artikel ook visioenen van uw eigen ecosysteem in een fles? In de hoek van de kamer of op de vensterbank, de mogelijkheden zijn oneindig. Wij begrijpen uw drang naar een beetje natuur en helpen een (groen) handje mee!

Stap 1

Kom uw bed uit, verlaat snel de les of stop simpelweg met datgene waarmee u bezig was. Het is tijd om de handen uit de mouwen te steken en creatief te wezen. Creatief met ecosystemen, dolle pret gegarandeerd. Negeer de afkeurende blikken van uw eeuwig chagrijnige kotgenoten, laat ze maar van hun Aikï noodles vreten: u maakt tenminste iets van het leven.

Stap 2

Koop van uw laatste weekgeld een glazen, afsluitbare pot. Uw eigen ecosysteem is veel meer waard dan dat laatste pintje op café.

Stap 3

Het is tijd om het ecosysteem op te bouwen! De onderste laag bestaat uit kiezels of zand, we doen niet te moeilijk. Het stukje groen achter uw kot leent zich perfect als bron voor het ecosysteem.

Stap 4

Als u er echt helemaal voor wil gaan, kan u een stukje geactiveerd houtskool toevoegen aan het ecosysteem. Als u geen idee hebt wat dat is: geen zorgen, wij weten het ook niet. Deze stap is dan ook optioneel.

Stap 5

Vervolgens ga je op zoek naar leuke plantjes. Trek er een paar van tussen de stoeptegels. Een mosje mag er ook wel bij.

Stap 6

Tijd om het ecosysteem water te geven! Ongeveer een kopje zal genoeg zijn.

Stap 7

Als die klootzak van een kotbaas u geen huisdieren toestaat, kan u enkele spinnen, pissebedden, wormen of slakken aan uw ecosysteem toevoegen. Pret gegarandeerd.

Stap 8

Nu alle maatregelen getroffen zijn kunt u het ecosysteem afsluiten. Wat duct tape heeft nog niemand iets verkeerd gedaan, en klaar is kees! Uw persoonlijke en helemaal zelfgemaakte ecosysteem is klaar. Uw ouders hebben dan eindelijk toch een reden om trots te zijn!