De toekomst van het studentenplein

Zeven bomen en verharding

Tussen de Brug en het Ufo ligt een mysterieus plein verborgen waar studenten kunnen ontspannen en met veel gelach van de zon kunnen genieten. De lucht blijft echter grijs en de meeste studenten kunnen zich een leven zonder de bouwwerf in de Sint-Pietersnieuwstraat niet eens voorstellen.

De plannen voor een studentenplein zijn er al sinds 1998. De aanleg van een hart voor de studentenstad is echter niet zo simpel. Rondom het plein staan namelijk drie belangrijke gebouwen: het Ufo, studentenresto de Brug en het Technicum. Ook die gebouwen werden opgeknapt in functie van studenten. Tussen deze drie massieve gebouwen bevindt zich, bedolven onder een werf, een plein dat eigenlijk aan studenten toebehoort. Vroeger een rommelige fietsenstalling waar voor de rest weinig mee leek aan te vangen. Binnenkort wordt het een plein dat meer groen moet brengen in de stad, en ruimte moet geven aan studenten om rustig rond te hangen. Een plein dat ook de drie omliggende gebouwen moet verbinden.

Waar is het groen naartoe?

Uit bevragingen blijkt dat studenten vooral vragen om meer groen in hun stad om te kunnen chillen. Dat blijkt echter niet zo evident. Toon Vierbergen, studentenvertegenwoordiger in de bouwcommissie, vertelt: "Er moet rekening gehouden worden met vuilnisophaling en hulpverlening. Zij moeten nog over het plein kunnen rijden om achter de Brug te geraken." Het plein moest dus wel bereikbaar blijven. Daarbij merkte de architect op dat er gevraagd werd naar een studentenplein en geen studentenpark. Het resultaat wordt dus een verhard plein met een tegelpatroon waar je naar hartelust kan wandelen in hakken zonder weg te zakken in de modder.

Stad Gent had echter een opvallende vereiste: er moesten minstens zeven bomen op het plein staan. Zo gezegd zo gedaan: de architect, eveneens gastprofessor aan de UGent, tekende een plan op van een verhard plein met twee 'boombakken'. Rond die boombakken worden ringvormige constructies geplaatst als zitbanken voor de studenten. Ook wordt er recht tegenover de brug een designerbank geplaatst ontworpen door Donald Judd. Deze bank zal vijftien meter lang zijn. Daarmee hoopt de bouwcommissie te vermijden dat een student ze zou proberen meenemen om op kot te zetten. Al beseft Vierbergen maar al te goed dat studenten tot veel in staat zijn.

De positieve kant van beton

Aan de verharding is echter ook iets positief verbonden: er kunnen makkelijker kleinschalige evenementen georganiseerd worden door verenigingen. Er is meer dan voldoende ruimte om tentjes te plaatsen. Het is zelfs mogelijk om een buitencinema te organiseren. Vanaf de Brug kan er geprojecteerd worden op het Ufo. De boombakken worden zo geplaatst dat ze deze projectie niet in de weg zullen staan.

De langverwachte oase van rust zal dus geen park zijn met een fietsenstalling onder, maar eerder een mix van groen en verharding. Goed om te weten dat we tegen het voorjaar van 2022 eindelijk af zijn van het uitzicht op kranen en bouwafval. Er zal een open plek ontstaan waar enorm veel doorstroom kan zijn. Een echt herkenningspunt voor nieuwe studenten. Dat herkenningspunt zal helemaal compleet zijn als het plan voor een gigantische vlaggenmast er ook komt. Dit zou een paal moeten zijn even hoog als het Ufo, waardoor de vlag van de UGent tot beneden aan de Verloren Kost, onderaan de Jozef Plateaustraat, nog zichtbaar is. Voor dit patriottisch fallussymbool was echter geen budget meer. De vlaggenmast zal er dus misschien zelfs nooit staan, tot grote teleurstelling van al wie soms een beetje de weg kwijt is.