Het Labo voor Hydraulica: een vergeten deel van het Technicum

In de vorige editie stond het hele Technicum-complex aan de Sint-Pietersnieuwstraat in de schijnwerpers. Nu is het de beurt aan blok 5 van datzelfde Technicum.

Heb je je ooit afgevraagd waar je uitkomt als je aan het Technicum de trap in de hoek van T2 en de Brug helemaal naar beneden neemt? Verscholen in een hoekje, op verdieping -3 van het complex, valt daar Blok 5 van het Technicum, ofwel Het Labo voor Hydraulica, te bewonderen.

Het gebouw

Het Technicum-complex werd in de jaren 30 ontworpen door professor, ingenieur en beton-expert Gustaaf Magnel en architect Jean-Norbert Cloquet om dienst te doen als technische laboratoria voor de 'Bijzondere scholen', later de faculteit Toegepaste Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Gent. De Hydraulica was als eerste klaar en doet, meer dan de andere blokken, denken aan de architecturale stijl van de roaring twenties. Zo zijn onder meer de deur- en vensteromlijstingen getrapt. Daarnaast valt er boven de ingang het woord 'HYDRAULICA' in art-deco letters te bemerken. Toch is de kenmerkende stijl van Cloquet ook hier duidelijk merkbaar dankzij de kleurrijke tegelvloer die ook in andere blokken van het Technicum terug te vinden is. Zo krijgt dit anders nogal mottige gebouw toch wat karakter.

Hydraulica?

Maar hydraulica, wat is dat eigenlijk? Voor de niet-wetenschappers onder ons, keek ik het na op Wikipedia. Hydraulica, ook wel waterloopkunde, is: "De toegepaste wetenschap die zich bezighoudt met het gedrag van stromende vloeistoffen (vloeistofdynamica), veelal met een vrij wateroppervlak zoals rivieren, meren, kanalen en zeeën." Het is met andere woorden de wetenschap die zich bezighoudt met de stroming, bewegingen, weerstand en energie van waterlopen, rivieren en zeeën. Dat merk je ook aan de verschillende opstellingen in het labo die voor de gemiddelde Blandino heel intimiderend zijn. Zo staat het gebouw vol met grote metalen buizen, pompen en compressoren op schaal die onder andere de waterkracht testen.

Vandaag de dag

In tegenstelling tot veel andere blokken van het Technicum, werd blok 5 doorheen de twintigste eeuw niet verbouwd. Het veranderde ook niet van functie en vandaag doen studenten en onderzoekers burgerlijk ingenieur er nog altijd onderzoek naar dingen als stuwen, sluizen, bodem-en oeverbescherming, afwateringsconstructies en nog veel meer.

Oorspronkelijk zou de galerij van het labo uitzicht bieden op de Muinkschelde die evenwijdig loopt met het gebouw, maar toen stak het aanpalende Blok 4 daar jammer genoeg een stokje voor. Ook is het gebouw meestal niet open voor nieuwsgierige studenten die even een kijkje willen gaan nemen. Voor wie toch eens tijd heeft om in het doolhof genaamd Technicum te gaan rondsnuisteren en toevallig op verdieping -3 belandt, wachten picknicktafels waar je in de lentezon iets kan eten tijdens je pauze. Wanneer het terras van de Brug opnieuw volzet is, weet je dus waar naartoe te gaan.