De Friese renaissance

ARTIEST GESCREEND: JOOST KLEIN

Friesland, de vreemde eend in Nederland, wordt niet langer als uitschot aanzien. Wie nu aan Fryslân denkt, hoort niet langer loeiende koeien, maar gabbermuziek. De Friese renaissance is ingezet en dat is maar aan één factor te wijten: Joost Klein.

Fans van Joost zijn overal te vinden

Van Amsterdam tot Antwerpen, van Leeuwarden tot Eindhoven. In iedere concertzaal waar Friesenjung Joost neerstrijkt, worden seismologische trillingen gemeten die zelfs een IJslandse vulkaan niet kan teweegbrengen. Met moshpits, gastoptredens van Acid en af en toe een Duits intermezzo krijgt iedere concertganger waar voor zijn geld. Maar wat is nu het geheim van zijn succes?

Meerdere factoren spelen een rol, maar de kracht van publiek mag niet onderschat worden. Joost maakt al sinds zijn pubertijd filmpjes op YouTube. Veel fans zijn dus als het ware met hem opgegroeid. Bovendien worden zijn fans ook wel leden van de 'pechgeneratie' genoemd. Tijdens de corona-epidemie werd hun knaldrang op de proef gesteld en dat heeft misschien wel geleid tot een meer uitbundige muziekcultuur. Hoe dan ook, Joost beantwoordt de vraag van zijn publiek en geeft het knotsgekke strofes en beats.

'De prins van de gabberpop' verandert wel degelijk de rol van Friesland

Niet enkel in Nederland is hij razend populair, maar ook in Vlaanderen verkoopt hij iedere concertzaal uit. Dat Nederlandse artiesten bij de zuiderburen populair zijn, is al langer een gekend fenomeen. Denk maar aan Frans Bauer en rappers als Boef. Maar dít is net iets anders. Joost is immers archi-Fries en helemaal niet te vergelijken met Vlaamse sterren zoals Bazart of Pommelien. Zou het kunnen dat de Vlaming Joosts muziek met dichtwerk als "Ik ben geen kwik, kwek, kwak, nee ik hou m'n snater dicht," net verfrissend vindt?  

Love it or hate it, het is alleszins een feit dat 'de prins van de gabberpop' de rol van Friesland wel degelijk verandert. Niet enkel onze perceptie van de Noord-Nederlandse provincie wordt bijgesteld. Door oorwormen als 'Fryslân Bop' en het Duitstalige 'Friesenjung' krijgt Friesland bovendien meer naamsbekendheid in het buitenland. In Duitsland stond 'Friesenjung', zelfs enkele weken bovenaan de hitlijsten. Vergelijk het met een lied over de Westhoek dat opeens massaal gespeeld wordt in Engeland. 

Friesland, Nederland en Vlaanderen zijn alvast veroverd. Nu lonkt de rest van Europa. In februari 2024 treedt Joost Klein op in Berlijn en Zürich. In mei lonkt als kers op de taart mogelijks het podium van Eurovision in Malmö. Veel kunnen we daar nog niet over kwijt, enkel dat indien dat doorgaat, de Vlaamse jeugd alvast douze points aux Pays-Bas schenkt. 

0
Gemiddeld: 5 (2 stemmen)

Reactie toevoegen