UGent op ongekende hoogtes: de Boekentoren

Wie de Boekentoren binnenstapt, waant zich niet meteen in een bibliotheek. 65 kilometer aan boekenplanken, ongeveer even lang als de Belgische kust, zit verscholen in het gebouw, de ene helft in de toren, de andere helft onder de grond.

De Boekentoren is misschien wel het meest iconische gebouw van de universiteit. De 64 meter hoge toren van beton en glas is niet meer weg te denken uit Gent. Dat is te danken aan architect Henry Van de Velde, die in 1933 de opdracht kreeg om een gebouw te ontwerpen dat niet moest onderdoen aan de drie middeleeuwse torens in de stad.

Het modernistische gebouw takelde in de loop van de tijd af. Afbrokkelend beton, vergeeld epoxy en halfslachtige herstellingen maakten het gebouw tot een schim van zichzelf. Ook de brandveiligheid van het gebouw liet de wensen over, niet ideaal voor een gebouw dat talloze onschatbare documenten huisvest. Het architectenduo Robbrecht en Daem kreeg in 2007 de opdracht om het gebouw in zijn eer te herstellen, volledig naar het plan van Van de Velde en met de modernste technologie.

In 2012 werd een ondergronds depot van maar liefst vier verdiepingen gebouwd onder de tuin van het gebouw, goed voor 38 kilometer extra boekenkasten. Daarna werd de gevel van de toren voorzien van een nieuwe laag beton, een werkje dat door de Blandijnstudenten niet onopgemerkt is gebleven. Sinds 2021 zijn de stellingen rond de toren verdwenen, maar de renovatie loopt nog zeker tot 2024.

Vanop het Sint-Pietersplein kan je, als je goed kijkt, iets zien blinken op het dak van de toren. Er staat namelijk een bronzen beeld van een hond naar de hand van Greta van Puyenbroeck op het gebouw.

Helemaal bovenaan de toren, op de twintigste verdieping, ligt de belvedère. Dankzij de renovatie kan iedereen de strakke lijnen en de aandacht voor licht van Van de Velde komen bewonderen. De grote ramen geven een prachtig uitzicht over Gent en omstreken, op een heldere dag kan je in de verte zelfs de koeltorens van Doel zien. De belvedère is gratis te bezoeken op de laatste maandag van de maand na inschrijving op de site.