Hoe goed kan UGent haar studenten helpen?

Als student word je tijdens je loopbaan aan UGent nogal vaak bekogeld met enquêtes, vaak louter om medestudenten te helpen afstuderen, soms een opportuniteit om te klagen over de lessen. Ditmaal gaat het om de kwaliteit van de dienstverlening aan UGent.

Je mailbox is er getuige van: UGent wilt nogmaals je input. Deze keer op aanvraag van de Gentse Studentenraad, aangezien het voor studentenvertegenwoordigers belangrijk is om te weten hoe medestudenten de diensten aan UGent ervaren, en waar die diensten eventueel tekortschieten. Omdat 'dienstverlening' een vrij vaag begrip is, lijsten we in dit artikel een aantal diensten op die je als student zeker zou moeten kennen.

Weet wat je opties zijn

Allereerst kan je altijd bij studentenvertegenwoordigers terecht met vragen. Dat is hun taak, zij offeren zich hiervoor op; maak er gebruik van! Dit kan zowel op je faculteit als op universitair niveau, bij de Gentse Studentenraad. Zij kunnen je vaak doorverwijzen naar de dienst die je nodig hebt. Op de faculteit heb je bijvoorbeeld de Facultaire Studentenadministratie (FSA), dit zijn de mensen die je moet contacteren wanneer je afwezig bent op een examen. Ze zijn daarnaast bevoegd voor het opstellen van examenroosters en curriculumwijzigingen. Het monitoraat is een dienst die ongetwijfeld beter bekend is bij studenten: zij verzorgen de studie- en trajectbegeleiding. Voor vragen rond studeren in het buitenland kan je uiteraard terecht bij de dienst Internationalisering.

Centrale dienstverlening: ook voor jou!

Ook op centraal niveau kan je terecht met vragen. De IT-helpdesk of Ufora-helpdesk is er voor allerhande digitale problemen. Taalonthaal is het academisch schrijfcentrum waar je – je raadt het al – begeleid kan worden bij het schrijven van Nederlandstalige wetenschappelijke papers. Een onmisbare dienst is de Sociale Dienst, die informatie verstrekt over studiekosten, studietoelages van de Vlaamse overheid en bijkomende studiefinanciering. Op vlak van mentaal welzijn kan de Sociale Dienst ook doorverwijzen naar psychologische begeleiding, zij het online informatiebronnen rond struikelblokken bij het studeren, studentenpsychologen, of laagdrempelige studenteninitiatieven zoals de chatlijn Epione en de praatgroepen Start to Talk.

Een andere dienst is de Afdeling Huisvesting, dit is dé informatiebron wanneer je op kot zit of een kot zoekt in Gent, zowel op de private markt als in de homes. Uiteindelijk is er de centrale studentenadministratie in het UFO: Afdeling Studentenadministratie en Studieprogramma's. Daar kan je bijvoorbeeld terecht voor praktische vragen rond inschrijving, of als je weer eens je studentenkaart bent kwijtgeraakt.

Aarzel niet langer

De bevraging is opgesteld om na te gaan of de studenten wel weten waar ze terecht kunnen met bepaalde vragen of meldingen. Weet een student bijvoorbeeld dat het Onderwijs- en Examenreglement bestaat? En belangrijker, vindt die er de nodige informatie? De bestaande hulpbronnen kennen is essentieel voor een goede dienstverlening. Door te peilen naar deze kennis en de ervaringen met andere diensten, kan UGent haar diensten in de toekomst beter afstemmen op de behoeftes van de studenten. De bevraging loopt tot en met maandag 1 mei.

Deelname kan via de persoonlijke link in de e-mail.