Gents tramnetwerk in kunstmatige coma door jarenlange onderfinanciering

Gent zou Gent niet zijn zonder haar trams. Een samenvallende reeks herstellingsoperaties gedurende dit academiejaar maakt het gebruik van de tram echter zeer moeilijk. Een jarenlange onderfinanciering van de Gentse tram lijkt de grote boosdoener.

Zondagavond, wanneer studenten zware koffers vol kleren en restjes voedsel van de thuisbasis naar het kot moeten sleuren, staat de tram voor hen klaar. Onder normale omstandigheden, toch. Een grote hersteloperatie voor het tramsporennetwerk bemoeilijkt het gebruik van de trams namelijk enorm. Al sinds september zijn onder meer campus Sterre en Flanders Expo niet bereikbaar met de tram. Tram 1 rijdt ondertussen ook enkele weken niet naar Gent-Sint-Pieters. Het is normaal dat sporen onderhouden moeten worden, maar waarom gebeurt dat bij allemaal tegelijk? De samenloop van werkzaamheden heeft iets weg van een kunstmatige coma, waarbij het tramnetwerk voor onderhoud bijna volledig stilgelegd wordt, en de pendelaar de dupe is.

In Gent zal het antwoord op de vraag 'Waarom nu?' alvast duidelijk zijn: omdat er te lang onvoldoende in de Gentse tram werd geïnvesteerd. In 2018 moest toenmalig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) zijn beleid hiertegen nog verdedigen. Hij verwees toen naar een bedrag van 270 miljoen dat geïnvesteerd was of zou worden. De Gentenaar nam dat onder de loep, en kwam te weten dat slechts 9 % van dat bedrag naar spoorvernieuwingen ging. Meer dan een derde (100 miljoen) was voorzien voor stelplaats Wissenhage bij Wondelgem, een gepland project uit de vroege jaren 2000 dat al jarenlang moet opboksen tegen afgewezen vergunningen. De brug om de trams tot daar te krijgen, ligt er al dertien jaar.

Ondertussen blijven Gentenaar en student wachten op een tram die niet komt

Wissenhage is niet het enige project dat al twintig jaar onderaan in een schuif ligt. Studies naar een tramlijn 7 (Gent-Sint-Pieters - Dampoort) en een uitbreiding van tram 4 (richting Muide) waren goed voor een prijskaartje van 2 miljoen, zonder zicht op uitvoering. Ooit was er zelfs sprake van een tram 3 (Gentbrugge - Mariakerke) – ondertussen een vervlogen droom. Wat in die periode wel werd verwezenlijkt, was de doortrekking van tram 4 naar het UZ, en van tram 2 naar Zwijnaarde. Toch bleef het beeld van een ondergefinancierd openbaar vervoer in Gent primeren, zeker door het aantal nieuwsberichten over problemen met sporen en het wegdek. Sinds november 2017 rijdt tram 4 bijvoorbeeld al niet meer richting Moscou, door versleten sporen.

Toen Mathias De Clercq (Open VLD) in 2019 Gents burgemeester werd, en Lydia Peeters (zelfde partij) later dat jaar minister van Mobiliteit, leek het tij echter te keren. In september 2021 kondigde de minister nieuwe investeringen aan voor tram 7 en tram 4. Deze zouden in totaal 465 miljoen kosten, onder meer omdat het ook de verkeersknoop aan de Dampoort moet oplossen. In de zomer van 2022 werd de huidige reeks herstellingen aangekondigd waarvan de kost zou oplopen tot meer dan 50 miljoen. Een ferm pak meer dan bij Weyts. Of men echt kan spreken van een ware evolutie qua investeringen in openbaar vervoer is echter de vraag. Doorheen de jaren werd tram 7 al zo vaak aangekondigd dat echte vooruitgang bewezen moet worden voordat de Gentenaar het gelooft. Tram 3, waar Gentenaars al meer dan 20 jaar op wachten, lijkt meer mythe dan plan. Van stelplaats Wissenhage is nog geen spoor te bekennen, en daarbovenop heeft De Lijn vorig jaar ferm moeten snoeien in het aanbod van bussen in Gent, wegens gebrek aan budget. Ondertussen blijven Gentenaar en student wachten op een tram die niet komt.