Skaten in Gent: loopt het op rolletjes?

De elektrische step is ondertussen al een tijdje een vaste waarde in het Gentse straatbeeld. Nu lijken skateboards, rolschaatsen en andere manieren van rollende beweging ook steeds vaker voor te komen. Is dat wel praktisch haalbaar in Gent?

He was a skaterboy, started during lockdown boy

Toen anderhalf jaar geleden massaal van ons gevraagd werd om thuis te blijven, wisten veel mensen niet hoe ze hun dagelijkse dosis aan vitamine D nog konden krijgen. Wandelen hangt na een tijdje iedereen de strot uit en wie gaat er nu fietsen als je geen terrasje kan doen om eventjes uit te rusten? Als zelfs de tennisvelden en looppistes gesloten zijn, wat moet een mens dan nog doen om buiten te komen? Velen onder ons werden Proustgewijs teruggeblazen naar hun kindertijd, waar ze in alle vreugde skates, rolschaatsen of andere exotische voertuigen op wieltjes leerden kennen. Herinnert iemand zich nog de 'wheelies'? Wat volgde was een heropleving van de eighties die zelfs David Hasselhoff niet had kunnen voorspellen: Gent sloeg aan het skaten. Menig Gentenaar kan beamen dat het Gentse straatbeeld nu meer skaters telt dan vroeger, alsook meer winkels voor skaters. Nu is de vraag natuurlijk: hoe skatevriendelijk is Gent?

Tricks before dicks

Opgelet: dit artikel gaat niet over skateparken. Ook al heeft Gent het tweede grootste skatepark van Europa aan de Watersportbaan, alsook tal van andere kleine skateparken zoals dat in het Zuidpark. De vraag die ons boeit is of je een skateboard kan gebruiken als dagelijks vervoersmiddel in Gent. De Gentse wegen werden hier op de proef gesteld met een standaard 8.25" deck, maar dit onderzoek kan zeker ook gelden voor gebruikers van longboards of rolschaatsen. Daarnaast moet nog even vermeld worden dat de gebruikte wieltjes eigenlijk rolschaatswieltjes zijn − die dus veel beter tegen een stootje kunnen dan standaardwielen − en dat deze test werd gedaan op autoluwe zondag. Het is dan ook sterk aan te raden om dit experiment na te bootsen met de juiste uitrusting en op momenten dat de Gentse wegen relatief rustig zijn.

Ring-a-Ding-Ding

De wegen binnen de kleine ring van Gent zijn divers genoeg en representatief voor de Gentse skatevriendelijkheid. We onderscheiden verschillende soorten wegen: kasseibanen, heerlijk geasfalteerde fietsstraten en geasfalteerde straten met het Voetpad Des Doems. Het behoeft wellicht geen uitleg dat kasseien niet de ideale ondergrond zijn om op te skaten. Wieltjes blijven namelijk meteen steken tussen de stenen, waardoor enige voorwaartse snelheid een verre toekomstdroom lijkt. Vermijd dus te allen tijde deze banen, waarvan het enige doel lijkt de jonge skater te ontmoedigen in zijn reis naar de les. Meer nog: indien de jonge skaters er dankzij goddelijke interventie toch in slagen enige voorwaartse snelheid te verwezenlijken, is de kans bijzonder groot dat de kasseibaan hen toch een grotere helling toegooit. Gevolg: de jonge − edoch dappere − skater belandt verslagen en onelegant op het gezicht. Neem het aan van een ervaren rot: de kasseien willen, en zullen, u op uw bakkes slaan.

Fiets is koning, board is boer

De tweede categorie wegen bestaat uit heerlijk geasfalteerde fietsstraten. In deze straten kan je als skater iets doen dat lichtjes illegaal aanvoelt: het blitsende fietspad betreden. Meteen wanneer je wielen deze geasfalteerde baan betreden, besef je: dit is de toekomst! Zoals Marty McFly op een hoverboard voel je meteen de weerstand met de grond dalen, of zelfs volledig verdwijnen. Move along, auto's. De baan is van ons! Af en toe zal je wel een ietwat geïrriteerde fietser tegenkomen, die denkt dat de fietsstraat hun rechtmatige eigendom is en je maar een boer bent die niet het gesofisticeerde niveau van een fietser kan bereiken. Rebelse skaters zullen echter beseffen dat deze rigide indeling van de publieke ruimte een vorm van onderdrukking is. Dat gezegd zijnde, zolang je met een beetje respect en gezond verstand op deze 'skatesnelwegen' cruiset, zal je zelden iemand horen klagen over je aanwezigheid. Af en toe worden deze straten echter onderbroken door een voorrangsweg, die ingericht is voor keizer auto. De rebel stapt daar gewoon van zijn board en gebruikt zijn plots verheven status als voetganger om het oversteekrecht te verwerven en nadien ongestoord verder te rollen.

Voetpad Des Doems

Sommige straten zijn jammer genoeg te druk om ongestoord het vervoersmiddel van de toekomst te gebruiken. Daar kan een skater altijd voor het voetpad opteren om verder te skaten. De meeste voetpaden in Gent zijn echter verraderlijk voor alles op wielen. Van losse stenen tot diepe groeven: het lijkt alsof de meeste voetpaden ontworpen zijn als een hindernissenparcours. Daarnaast heb je natuurlijk ook de vele en tragere voetgangers om rekening mee te houden; zij blokkeren maar al te graag het volledige voetpad. Behoed u dus voor de voetpaden en skate enkel wanneer het rustig is.

Verdict

Als skateboardstad heeft Gent veel te bieden: ook al zijn er veel kasseien, de meeste wegen zijn rustig genoeg om gewoon over straat te rollen. Zeker voor studenten, die vaak de spitsmomenten vermijden, is een skateboard dus een uiterst handige manier om zich te verplaatsen. Wanneer je op je bestemming bent aangekomen, kan je het skateboard gewoon in de aula naast je zetten of ergens tegen de muur. Een geweldig alternatief voor de armzalige fiets dus, wiens slappe banden snel zouden knappen in de Overpoort en waar je nog een halfuur verliest met het zoeken van een deftige stalling. Het skateboard: vervoersmiddel van de toekomstige elite!