KultuurKort

Boek − Out of Love (Hazel Hayes)

Hypnotiserend en meeslepend. 'Out of Love' is een verhaal dat je vanaf het eerste hoofdstuk op tragische wijze meesleurt. Hazel Hayes vertelt over haar vier jaar durende relatie, beginnend met het einde. Terwijl Hayes zelf dit einde probeert te verwerken, denkt ze terug aan wat exact voor deze uitkomst gezorgd heeft. De volgende hoofdstukken nemen je mee door de herkenbare ups-and-downs van een relatie. Samen met haar probeer je een reden of misschien zelfs een moment te vinden waarop alles is misgelopen. Beetje bij beetje merk je echter dat er niet slechts één smoking gun te vinden is. Er zijn kleine en grote gebeurtenissen die alles turbulent maken. Er zijn ook momenten die alles weer lijken glad te strijken. Maar net zoals bij zoveel in het leven, kan je er achteraf niets meer aan veranderen.

Doorheen het hele boek word je meegesleept in het leven van Hayes. Het wordt jouw leven. 'Out of Love' is geschreven in de eerste persoon en het vertellend personage wordt nooit echt duidelijk beschreven. Je weet dat het een vrouw is, maar eigenlijk kan het eender wie zijn. Dat zorgt voor een enorm inlevingsvermogen en wekt het gevoel op dat je je eigen verhaal aan het lezen bent. Met emotionele verwoordingen en prachtige metaforen voel je mee met de relatie en trek je de gebeurenissen door naar je eigen leven. Dit boek lezen is een geweldige kans voor zelfreflectie en om te leren omgaan met een gebroken hart. De belangrijkste les is om ook de mooie momenten mee te nemen, ook al eindigt het in mineur.

Muziek − In the Aeroplane over the Sea (Neutral Milk Hotel)

'The Aeroplane over the Sea' van Neutral Milk Hotel is een van de beste alternatieve albums van de jaren negentig, maar geniet niet de erkenning die het verdient. Hoe komt dat? Jeff Mangum, de frontman van de band, brengt invloeden van folk, indie en psychedelische rock samen in een resultaat dat maar moeilijk te ontcijferen valt. Daarnaast zorgt de zware thematiek van het album ervoor dat je het niet direct zal opleggen op een vrolijke, luie zondag. Mangum raakte na het lezen van het dagboek van Anne Frank geobsedeerd door haar tragische levensloop en de manier waarop ze werd losgerukt uit haar jeugdige onschuld. De aandachtige luisteraar merkt al snel op dat er obsceen veel wordt gerefereerd aan het binnendoen van Anne Frank. Serieus, hoeveel keer kan je hierop alluderen zonder dat het een beetje vies wordt? Je zou misschien kunnen stellen dat Mangum het verhaal van Anne Frank heeft aangegrepen om op zoek te gaan naar waar het precies is fout gelopen in zijn eigen jeugd. Critici zijn het bijna 25 jaar later nog steeds niet eenduidig eens over de betekenis van het album. Dat Mangum een heremietenleven leidt en nooit heeft gesproken over de betekenis van zijn muziek helpt de zaak niet vooruit. Los van de zoektocht naar de betekenis kan je nog altijd wegdromen bij de prachtige manier waarop Mangum taal heeft gebruikt in zijn teksten. Het album staat vol alliteraties en vergezochte metaforen om bepaalde onvatbare gedachten toch begrijpelijk te maken:

"Your father made fetuses with flesh licking ladies.
While you and your mother were asleep in the trailer park."

Ontcijfer zelf waar Mangum naartoe wil want dat is juist zo aantrekkelijk aan het album. Het is de zoektocht naar betekenis en de vrijheid om die in te vullen zoals je zelf kiest.