Coronavirus: de apocalyps of gewoon een hoestje?

Ondertussen zullen zelfs de mensen die het nieuws mijden al gehoord hebben over het coronavirus. Het internet staat vol paniek en memes over de nakende apocalyps. Sommige mensen weigeren nog dimsum te gaan eten, maar is die paniek wel terecht?

Niet HET coronavirus, maar EEN coronavirus

Wat is nu dat coronavirus? Ten eerste kunnen we eigenlijk niet spreken van 'het' coronavirus. Coronavirussen (coronaviradae voor de Latijnliefhebbers) doken al eerder op, bijvoorbeeld tijdens de SARS-epidemie van 2002-2003. Toen werden wereldwijd meer dan 8.000 patiënten geregistreerd, waarvan 9 procent het niet overleefden. Bij de nieuwste vorm ligt het aantal geïnfecteerden en doden al veel hoger, maar de sterftegraad schommelt slechts rond de 2 procent. Ter vergelijking, gemiddeld 50 procent van de besmette mensen stierf aan het ebolavirus. Het nieuwe coronavirus, 2019-NCoV (2019-NovelCoronaVirus, red.), is dus niet zo dodelijk. Volgens de website worldometers.info zijn er op het moment van schrijven geschreven 45.171 besmette mensen en 1.115 doden. Maar er zijn ook al 4.831 mensen van het virus genezen. Toch blijft een virus dat zich zo snel verspreidt gevaarlijk.

De moeilijkheid bij het bestrijden van een virus zit in het feit dat het geen "levende" materie is. Bij een virus, zoals het coronavirus, een verkoudheid of de griep, kan je geen antibiotica toedienen omdat deze medicijnen proberen de slechte cellen aan te vallen. Een virus probeert bestaande cellen over te nemen en zich zo te verspreiden. Je lichaam moet die cellen zelf terug gezond kunnen maken. Een bacterie is een indringer die moet worden aangevallen. Dit kan door je eigen lichaam, maar gaat een stuk sneller met antibiotica. Dat is ook de reden waarom je een verkoudheid moet uitzieken. Hoestsiroop en aspirine helpen om de symptomen te verlichten, maar het grootste werk is voor je eigen immuunsysteem.

We moeten ons niet per se zorgen maken, maar we moeten ons wel voorbereiden

De symptomen van 2019-NCoV lijken op de symptomen van een verkoudheid of de griep: lopende neus, niezen, hoesten, hoofdpijn en koorts. Het is dus mogelijk dat iemand het virus heeft, maar denkt dat die gewoon een verkoudheid heeft. Het virus wordt gevaarlijk wanneer de symptomen verergeren tot een virale longontsteking, maar zelfs hier kan je van genezen. De diagnose leidt dus lang niet altijd tot een fatale afloop. We moeten ons niet per se zorgen maken, maar we moeten ons wel voorbereiden. Ondanks het verhoudingsgewijs lage sterftecijfer is het absolute dodental hoog en verspreidt het virus zich snel. Extra aandacht voor hygiëne is dus belangrijk om besmetting te voorkomen. Was je handen regelmatig en grondig en hoest of nies in je hand of in de holte van je elleboog. Het is voornamelijk door een gebrek aan hygiëne dat zulke virussen zich snel verspreiden.

Even geen citytrips naar Hong Kong

De reactie van de UGent en Arteveldehogeschool kan voor sommigen een extra reden lijken om wél te moeten panikeren. De intrekking van de reizen gebeurt deels ook uit praktische overwegingen. Als voorzorg heeft de Chinese overheid besloten om veel instanties te sluiten. Het is niet zeker wanneer de academische activiteiten zullen worden hervat. De studenten en personeelsleden kunnen wel beslissen om te blijven waar ze zitten, maar het heeft weinig zin om in China te blijven. Zowel de UGent als Arteveldehogeschool betalen alle kosten terug en proberen alternatieven te vinden voor de studenten die een buitenlands verblijf hadden gepland.

Het terughalen van Belgen uit China en het verbieden van van reizen naar China of omliggende landen zijn geen reden om te geloven dat het Einde met grote ‘E’ nabij is. Met een epidemie kan je gewoon geen risico's nemen en moet je de veiligste procedures volgen die zorgen voor zo min mogelijk besmetting en zo snel mogelijke behandeling. Quarantaines klinken eng, maar zijn bedoeld om de verspreiding zo veel mogelijk af te remmen en geen voorbode van de dag des oordeels.

Het is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het effect van een nieuw virus meestal enkel in realtime kan bekeken worden en dat men altijd het zekere voor het onzekere wil nemen. In tegenstelling tot de onheilspellende fragmenten uit apocalyptische films kan je in de realiteit maar heel beperkt voorspellen hoe gevaarlijk een virus zal worden. De meeste gevallen met dodelijke afloop tot nu toe zijn oude of heel jonge mensen met een al een verzwakt immuunsysteem, of mensen die heel lang geen medische hulp hadden gezocht. Deze mensen zouden ook aan de griep kunnen overlijden. Dat maakt het dodental niet minder erg, maar toont wel aan dat de diagnose van 2019-NCoV lang niet altijd een doodsvonnis hoeft te betekenen.