Film: On the Basis of Sex

Wie heeft nog niet van Ruth Bader Ginsburg gehoord? Zij is een voorvechtster van vrouwenrechten van het eerste uur. Ze behoort bij de eerste negen vrouwelijke studentes aan Harvard Law, is de tweede vrouwelijke rechter ooit in het Amerikaans Hooggerechtshof en heldin van menig feminist. Mimi Leder regisseerde een biopic over haar.

Wie is “RBG”?

Over Ruth Bader Ginsburg werd in 2018 al de documentaire ‘RBG’ gemaakt, en nu dus ook de film On the Basis of Sex. Sphinx Cinema beschrijft op zijn website deze laatste als haar superhero origin story, en voor velen die haar kennen is ze ook echt een held. Haar main nemesis is elke manier waarop Amerikaans wetten discrimineren op basis van geslacht, hence the name of the movie.

RBG is een icoon geworden door haar werk als advocaat en rechter, dat samengenomen een grote impact heeft gehad op de rechten van vrouwen en de gelijkheid van rechten tussen mannen en vrouwen. Dat staat in de VS niet uitdrukkelijk in de grondwet, maar wordt verdedigd op basis van de Equal Protection Clause die zegt dat iedereen op dezelfde manier door de wet beschermd moet worden. De gelijkheid tussen de seksen is gebaseerd op precedenten in het Hooggerechtshof, eerder dan nadrukkelijk vermeld in een antidiscriminatiewet of de expliciete “Gelijkheid tussen mannen en vrouwen wordt gewaarborgd” uit onze Belgische grondwet. Een heel andere wereld op dat vlak dus.

Ze stond lange tijd aan het hoofd van het Women’s Rights Project, een afdeling van de ACLU, American Civil Liberties Union, dat strijdt voor de rechten en vrijheden en de bescherming daarvan voor alle Amerikanen. Ze staat bekend om een pragmatische aanpak: ze klaagt wet voor wet aan, eerder dan in één keer voor de afschaffing van alle discriminatie te ijveren. Een tactiek die in Amerika duidelijk vruchten afwierp.

Het is een beetje op z’n Amerikaans om hier zo’n personencultus van te maken, compleet met biopic en documentaire. Het lijstje wordt verder aangevuld met verschijningen in films, merchandising zoals T-shirts, koffiemokken en, je kan het zo gek niet bedenken, zelfs een LEGO-figuurtje en op haar geïnspireerde nagellak. Door haar felle stijl wordt ze bovendien vaak ‘Notorious RBG’ genoemd naar de rapper Notorious B.I.G..

En de film?

In On the Basis of Sex zie je de jonge Ginsburg vanaf haar eerste jaren aan Harvard Law School tot een van haar eerste, overigens gewonnen, zaken voor het Hooggerechtshof. Op zich is de film niet opvallend in het genre biografische films. Wat het de moeite maakt is vooral de keuze van het onderwerp, al mag gezegd worden dat Ginsburg wel heel goed geportretteerd wordt door de Engelse actrice Felicity Jones.

Wat het de moeite maakt is vooral de keuze van het onderwerp, al mag gezegd worden dat Ginsburg wel heel goed geportretteerd wordt door de Engelse actrice Felicity Jones.

De film heeft een 70s feel en geeft een waarheidsgetrouw beeld van de ACLU, law schools en betrokken rechtbanken, zonder stoffig te worden. Het activistische en optimistische element voert de boventoon ondanks de classy en gepolijste manier waarop de scenes in beeld gezet worden. Denk bruin eikenhout en strakke kostuums die als gegoten zitten.

In die omgeving zie je hoe Ginsburg tijdens sleutelmomenten in haar leven omgaat met de mannenwereld om haar heen. De toon wordt gezet bij de enscenering van hoe de decaan van Harvard Law aan zijn eerste negen vrouwelijke studentes, waaronder RBG, vraagt waarom zij daar zijn, op plaatsen die een man had kunnen innemen, waarop een sarcastische en scherpe repliek volgt van Ginsburg. Wie van een tikje intellectuele films over grote figuren houdt is hier aan het goede adres. Als je enigszins feministisch bent aangelegd en een inspirerende sterke dame wil leren kennen, moet je zéker deze film zien.