Culturele toppers van de 21ste eeuw

Voorlopige tussenstand voor de culturele middenstand

Nu we aan editie 1200 van Schamper™️ (powered by Coca-Cola) zitten, is het toch wel écht eens tijd om terug te blikken op wat de voorbije Schampers zo goed hebben gemaakt. Hier zijn negen fantastische en nog steeds relevante cultuurverschijnselen uit de, enigzins arbitrair, gekozen tijdslimiet: 2000-2064!

Cocaïne - Oma’s drugswinkel

Sinds zijn legalisering in 2039 in de zelfverklaarde deelstaat Antwerpen is cocaïne onlosmakelijk verbonden met de Vlaamse cultuur. Cocaïne maakt ieder samenzijn beter: van ondergrondse all senses raves tot familiefeesten en vergaderingen. Met wat coke wordt alles vele malen plezanter. Ondertussen ook te verkrijgen in Coke light, Coke zero, Coke Life en Kidicoke! Het werd zelfs door politicus Bert De Naaier uitgeroepen tot drug van het jaar in 2038. Als dat geen reden voor gebruik is.

Cascada - Everytime we touch

Laten we eerlijk zijn, er is werkelijk geen enkel ander nummer dat een volledige dansvloer zo hyped krijgt als Everytime we touch uit 2006 van de Duitse eurodancegroep Cascada. Zelfs meer dan een halve eeuw na de uitgave van deze parel, is het nog steeds een topper in cloudbars en submarineclubs in het gehele multiversum. Wat vele muziekleken zoals jullie waarschijnlijk niet weten, is dat het refrein van deze megahit in feite gesampled is van het gelijknamige nummer van Maggie Reilly zaliger.

Pokémon UGent - The Pokémon Company

Vang je favoriete proffen van de voorbije eeuw in deze in 2025 uitgebrachte sequel op Pokémon Go. In tegenstelling tot zijn voorganger, kan deze versie nog steeds bekoren na de originele hype. Ondertussen kan je door de nieuwste update 39.4.2.0 zelfs het legendarische spook van Rik Van de Walle vangen! Kan iemand trouwens die Chinese topspeler eens van de troon stoten?

Balenciaga x Crocs platform shoes

Volgens Lucretius vonden we het niet meer de moeite om omhoog te kijken naar de prachtige sterrenhemel omdat we haar nacht in nacht uit kunnen bezichtigen. Alles wat nu alledaags is, was vroeger ongekend, revolutionair en bewonderenswaardig. Hetzelfde geldt voor de favoriet van elke huisvader en -moeder, namelijk de Balenciaga platform-Crocs. Laten we er even bij stilstaan hoe gechoqueerd iedereen was toen dit model uitkwam in 2017. Als ze eens geweten hadden hoe alledaags deze schoen zou worden. Amen.

De pil - Iedere menslievende apotheek ooit

Ook al is dit anticonceptiemiddel enorm slecht gestart (denk maar aan 65 jaar van vreselijk neveneffecten voor vrouwen), heeft ze de laatste veertig jaar menig hart kunnen veroveren. En sinds President Theo Francken hallucinogene effecten aan de pil gaf (weliswaar om vrouwen tot hem aangetrokken te maken), zijn er allerlei andere leuke versies op de markt gekomen. Van emoties versterken tot je eens per maand een man voelen, seks zonder pil is ondenkbaar saai.

Carl Devos - Een plattegrond van de macht

Na de eerste druk in 2011 zitten we ondertussen aan de 537ste herziene, vernieuwde editie. Hoewel het politieke systeem een halve era geleden uiteraard radicaal werd hervormd, is Devos er telkens in geslaagd om dit boek hedendaags, kwiks en in lijn met de tijdsgeest te houden. Dit, beste vrienden, is geen boek, noch een cursus, maar een verademing voor de ziel! Het beste voorbeeld van hoe alles mag stromen, maar onze literatuur niet achter hoeft te blijven. Heraclitus zou trots zijn.

Kampioen zijn was plezant

Na de succesvolle televisiereeks met humor van de onderste plank, de twaalf avonturen op het grote scherm, de frituursnacks, het Kampioenen FIFA-spel uit 2058 voor de PlayQbicle 2.7, de 'Kampioen zijn blijft plezant zolang ge niet valt'-rollator afgelopen jaar en de Balthazar Boma-bedpan, komt dan toch een einde aan de plezantste voetbalclub van het land. De open crematie van acteur Marijn Devalck die decennialang gestalte gaf aan de vettigste worstenboer aller tijden betekent het einde van een tijdperk. Tickets zijn verkrijgbaar voor 1,45 bitcoin per stuk.

Stephen P. Dryfus - The Teenage President

The Teenage President vertelt het waargebeurde verhaal van Stephen P. Dryfus die op elfjarige leeftijd voormalig Amerikaans president Donald J. Trump versloeg en zo een einde maakte aan vier ambtstermijnen Trump. Naast de bittere verkiezingsstrijd toont de film ook de harde oppositie in de eerste honderd dagen, de onoverkomelijke puberale driftbuien en de algemene stommiteit van het Amerikaanse volk. Critici bejubelen Ansel Elgort voor zijn huiveringwekkend realistische vertolking van ‘The Donald’.