Le Monde Stuveresque

Studentenvertegenwoordigers heb je in alle soorten en maten, maar één ding hebben ze gemeen: ze proberen er in allerhande commissies, raden en organen over te waken dat de belangen van iedere student behartigd worden. Quis custodiet ipsos custodes? Een tweewekelijkse update in het reilen en zeilen van onze stuvers.

UGent Women's Strike

Laattijdige studenten knipperden donderdag 8 maart even met de ogen toen ze hun leslokaal eenzaam en verlaten aantroffen. Klokslag 15u27 tilden immers vele professoren en studenten hun zitvlakken uit de klapstoeltjes om zich te verenigen voor het rectoraat van de UGent. Bij sommigen deed het vreemde aanvangsuur de wenkbrauwen even fronsen. Drie voor half vier is echter het punt waarop de salarismeter bij vrouwen stopt met tikken. Bij mannen loopt diezelfde meter echter nog vrolijk door. De dood van de loonkloof kunnen we dus, jammer genoeg, nog niet vieren. Daarom grepen enkele (post)doctorandi de Internationale Vrouwendag aan om de gelijknamige strike van vorig jaar te herorganiseren. In die periode – toen de strijd om het (vice)rectorschap nog in alle hevigheid woedde – betuigden de huidige leidsvrouw en -man hun steun aan de UGent Women’s Strike 2017, waarbij ze zelf met vijf beleidsvoorstellen naar buiten kwamen. Ondertussen zijn we alweer een jaar verder en werd het hoog tijd voor een reminder

Op naar 50 procent veggie

Er zit een nieuw vijfjarenplan in de lift bij de Directie Studentenvoorzieningen. En dat betekent dat ook uw dagelijkse kom troost onder de loep wordt genomen. Een ideaal overgangsmoment, stelt de Gentse Studentenraad, aangezien de UGent tegen 2025 de helft van haar spijzen uit vegetarische maaltijden wil laten bestaan. Een aantal pijnpunten dringen zich echter op. Het huidige vegetarische menu richt zich alleen op het vervangen van vlees en vis in de traditionele menu’s. Zo werd de klassieke loempia vervangen door de groenteloempia en ruimde de traditionele hamburger voor de groenteburger. Helaas, met deze eenvoudige verwisseling bekomt men zelden een evenwichtige vegetarische maaltijd, waardoor vegetariërs en veganisten vaak andere oorden moeten opzoeken. Daarnaast blijkt de UGent'er minder verlekkerd te zijn op een maaltijd zonder vlees of vis dan zijn of haar evenknie uit de Universiteit van Antwerpen: 35 procent opteert daar voor een hapje waar geen beesten in verwerkt zijn, tegenover 20 procent aan de UGent. Er is dus nog ruimte voor verbetering.
Momenteel neemt de Afdeling Maaltijdvoorzieningen maatregelen om onder andere de onevenwichtige maaltijden de wereld uit te helpen. Via de Gentse Studentenraad kregen we al te horen dat er onder meer gemikt wordt op meer gevulde groenten, eenpansgerechten en ovenschotels. Laat het u smaken!

Uw opleiding onder de loep

De obsessieve lezers van Schamper wisten natuurlijk al lang dat de UGent over een heuse Onderwijsraad beschikt. Voor de minder obsessieve lezers: de UGent beschikt over een heuse Onderwijsraad! Dit is een adviserend orgaan dat onder meer de kwaliteit van de opleidingen nauwlettend in de gaten houdt. Onlangs werd op de Algemene Vergadering van de Gentse Studentenraad beslist dat Emma Moerman dit orgaan mocht vervoegen. Verder kregen we van de de Facultaire studentenraden en DICT (Directie Informatie- en Communicatietechnologie) te horen dat de overstap naar het nieuwe e-mailsysteem (de ‘Office 365’-omgeving) relatief vlot lijkt te verlopen. Indien er geen complicaties optreden, zal men rond 15 mei – wanneer de faculteit Geneeskunde de overstap heeft gemaakt – het oude ‘Cyrus’ voorgoed kunnen uitzwaaien. Daarnaast is ook de eerste proefopstelling met NELO (Nieuwe Elektronische Leeromgeving) achter de rug: 48 studenten wierpen al een eerste blik op de opvolger van Minerva.