Cultuuragenda

Intrede Sinterklaas 13 november, 15u00, Stadshal

Nu niet zeveren dat die grote kindervrienden van weleer u als volwassen en uiterst intellectuele student al lang niet meer boeien. Dan was er vorig jaar niet zo’n massa volk op het Sint-Pietersplein geweest bij Samson & Gert en zou u niet de moeite doen om dit te lezen. Om een einde te brengen aan het getwijfel over hoe braaf u was dit jaar, ondanks die avontuurtjes in de Toverpoort en daarbuiten, is er die Goedheiligman om duidelijkheid te scheppen. Een betere manier om een herfstige zondagmiddag door te brengen bestaat niet.

Woodie Smalls 13 november, 19u30, Balzaal Vooruit

Sylvestre Salumu, also known as Woodie Smalls, is amper twintig maar heeft het toch al behoorlijk ver kunnen schoppen. De jongeman rapt, en dat doet hij goed. Afgelopen jaar kwam samen met zijn eerste album 'The Soft Parade' ook zijn grote doorbraak mee, waardoor hij op verschillende Belgische festivals, maar ook in de rest van Europa en zelfs in de Verenigde Staten zijn ding mocht gaan doen. Dit najaar brengt Woodie Smalls een tweede album uit, en dat leek de Oost-Vlaming dan ook de ideale timing om nog eens binnen te springen in Gent. Een ticket kost u 13,75 euro in voorverkoop, 15 euro aan de deur.

Blow 18 november, 22h00, Café Charlatan

Halloween is gepasseerd, de maskers zijn af en we kunnen weer ons saaie zelf zijn. Behalve de gasten van BLOW dan. Deze Gentenaars houden hun maskertjes graag nog wat langer op om hun muzikale genialiteit met u te delen. Indien u de groep nog niet kende: BLOW brengt u met twee saxofoons, een drumstel en wat baasjes die liever anoniem blijven een samenspel van elektronische muziek en akoestische instrumenten. En ge moet echt al serieus uw best doen om niet te staan swingen op hun muziek.

These Strangers… Painting and People Tot 8 januari, S.M.A.K.

De tentoonstelling toont hoe de mens de afgelopen veertig jaar werd afgebeeld in de schilderkunst, maar poogt daarin zeker niet alomvattend te zijn. Aan de hand van de oeuvres van enkele schilders wordt de blik van het personage tegenover het kijken naar het subject geplaatst. De schilderkunst stond niet stil de afgelopen decennia en speelde dan ook een grote rol bij het opkomen van het individualisme. In de huidige zogenaamde netwerkcultuur wordt ons zelfbeeld gevormd door de blik die de omgeving op het individu heeft, en hoe die gereflecteerd wordt in concepten als identiteit, gender, subjectiviteit en (zelf)bewustzijn.