Zionisme: ‘t loopt op wieltjes

It’s not called sportwashing, it’s called sport

Het Vlaamse wielerjaar staat opnieuw voor de deur. Met de Omloop en Kuurne zal wielergek Vlaanderen voor even weer als één front achter de landgenoten staan. Niet enkel de Vlaming kraait van geluk, ook Israël wrijft zich in de handen. Sportswashing, anyone?

Even terug naar het jaar 2019, toen Team Sky omgedoopt werd tot Team Ineos. Dat een enorm succesvol wielerteam met een overvloed aan sterren van sponsor verandert, is op zich geen nieuws. Ware het niet dat Ineos een van de grootste (en meest vervuilende) chemiebedrijven ter wereld is, terwijl uitgerekend Team Sky een voortrekkersrol probeerde te spelen in de omslag naar een groener peloton. Critici verweten Team Ineos en de renners aan sportwashing te doen. Ondanks de grote sportieve successen van Team Ineos zijn ze mede hierdoor een van de minst geliefde wielerploegen in het ganse peloton.

Israëlische inspiratie en hoop

Met deze geschiedenis in het achterhoofd zou je denken dat er kritiek zou komen op de intrede van een sponsor die tourisme, investeringsopportuniteiten en het imago van een dubieus regime promoot. Maar niks bleek minder waar. Op een woke Twitteraccount en een verdwaalde journalist na, rijdt Israel Start-Up Nation ongecontesteerd rond in het peloton. Nochtans zijn de doelen van hoofdsponsor Israel Start-Up zeer duidelijk: Israël terug op de kaart zetten.

"Wij willen het Israëlische volk inspiratie en hoop geven" 

Israel Start-Up Nation werd in 2014 uit de grond gestampt, toen nog onder de naam Israel Cycling Academy. Hun doel was het opleiden van jonge − voornamelijk Israëlische − renners, al sprak men ook luidop van "het Israëlische volk inspiratie en hoop geven". In 2019 werd het team Katuscha-Alpecin overgekocht, en daarmee ook diens proflicentie. Zo mag het team nu deelnemen aan de allergrootste wielerwedstrijden (lees: meer publiciteit). Fietsende sterren zoals André Greipel en Dan Martin werden aangetrokken − hoewel die bijna einde carrière zijn. Zij kozen er voor het grote geld, in ruil trekken ze meer publiciteit aan. En voor dit jaar werd ook viermalig Tourwinnaar Chris Froome aangekondigd (lees: gigantisch veel publiciteit). Op Peter Sagan na zowat de grootste nog actieve naam in het wielrennen. Zo kan geen enkele ziel nog naast Israel Start-Up Nation kijken.

Diepe zakken, grote dromen

Sylvan Adams

Waar haalt een wielerploeg geld vandaan? Gulle sponsors en aandeelhouders met diepe zakken. Wielrennen is immers geen winstgevende sport. Hoofdsponsor Israel Start-Up is zo rijk als de zee diep is. Ook beide hoofdaandeelhouders Ronald S. Baron en Sylvan Adams zijn beiden miljardair. Rijk genoeg dus om zich bezig te houden met belangrijkere zaken, zoals het promoten van een vredig Israël. Of zoals Adams zelf ooit zei in een interview aan Cyclist: "Ik wil dat mensen zien dat wij een vrij, open, tolerant, divers en bovenal veilig land zijn." Opmerkelijk, want dat was Israël de laatste jaren helemaal niet.

Maar Adams gaat vastberaden door. Zo bracht hij al eerder Madonna en Lionel Messi naar Israël. Maar van sportwashing wil hij niet horen: "It’s not called sportwashing, it's called sport". Hij doet dus zelfs geen moeite om het te ontkennen. Om hun zogezegd inclusief beleid in de schijnwerpers te zetten, wilt de Israëlische formatie zelfs een Palestijnse renner in de rangen hebben. "Ik denk dat het een sterk statement zou zijn, misschien kunnen we zo via sport de wereld een beetje veranderen", zegt Adams. Maar toeval of niet, tot op heden heeft men er nog geen enkele Palestijnse renner op de loonlijst.

Palestijnse vlaggen werden verwijderd

Natuurlijk weten de Palestijnse renners wel welke politieke motieven Adams en Baron eropna houden. En hoewel men er alles aan doet om dit niet te laten blijken, werd bij de komst van Froome de sluier even gelicht. In tijden van volle speculatie over de toekomst van de beste ronderenner van het laatste decennium veranderde hij plots zijn omslagfoto op Twitter. Al snel merkte het Twitteraccount La Flamme Rouge dat enkele Palestijnse vlaggen die op de oude foto stonden verwijderd waren. Toch wel opmerkelijk dat een ploeg die wilt aantonen dat zijn land een inclusief bestaan leeft, geen plaats heeft voor de vlag van zijn buurland. 

(West-)Jeruzalem

De Giro in Israel

Adams − een openlijk nationalistische Israëli − bracht niet alleen Madonna en Messi naar Israël, ook de start van de Italiaanse Giro, het op één na grootste wielerevenement ter wereld, startte in Jerusalem. U leest het goed, de start van een ronde in Italië startte buiten Europa, een unicum. Het prijskaartje: tachtig miljoen dollar. Het ganse project stond even op de helling toen verschillende media West-Jeruzalem gebruikten in plaats van Jeruzalem. Een belangrijk detail voor een Israëlische nationalist als Adams. Hij maakte zich even kwaad waarna steevast Jeruzalem moest gebruikt worden. En zo geschiedde. Verschillende teams riepen op tot een boycot, maar dat haalde niks uit. Adams sprak van een groot succes: "Op een paar Palestijnen en wat socialisten na was er geen bezwaar". De wet van het geld overwint steeds. Althans vaker dan de ploeg, die in hun hele bestaan niet verder raakte dan twee schamele WorldTour-overwinningen. 

"Op een paar Palestijnen en socialisten na was er geen bezwaar"

En dus zullen er volgende week fietsende Israëlische reclameborden over de Vlaamse kasseien dokkeren, waaronder ook de Belgische renners Sep Vanmarcke, Ben Hermans, Tom Van Asbroeck en Jenthe Biermans. De kans dat zij zullen winnen? Gering. Toch zal het voor Israël Start-Up Nation een geslaagd weekend worden: een weekend positieve aandacht via de koers, is een weekend minder negatieve aandacht voor het Israëlisch-Palestijns conflict.

Sep Vanmarcke (renner voor Israel Start-Up Nation) werd gecontacteerd voor een korte reactie, maar een antwoord bleef uit.

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reactie toevoegen