Kandidaten faculteit Farmaceutische Wetenschappen

In de faculteit Farmaceutische Wetenschappen komen er 2 kandidaten op. Er is 1 mandaat te winnen. Eerst vind je een korte bio van elke kandidaat, daarna beantwoorden ze vragen en stellingen.

Abbas Hamdany

Studierichting: Tweede bachelor Farmaceutische Wetenschappen

Gelieerd aan: /

Rangschik de thema's waar jij het meest op wil inzetten als Stuver

1) Diversiteit

2) Communicatie tussen proffen en studenten

3) Organisatie UGent

Favoriete podcast: The Joe Rogan Experience

Ine Maenhout

Studierichting: Eerste master Farmaceutische Wetenschappen

Gelieerd aan: StuFF, opleidingscommissie

Rangschik de thema's waar jij het meest op wil inzetten als Stuver

1) Onderwijs

2) Communicatie

3) Digitalisering

Favoriete podcast: /

Duurzaamheid

Geef één concrete maatregel waarmee jij aan duurzaamheid zou willen bijdragen.

Ik zou een bijdrage willen leveren aan duurzaamheid door op mijn voedselgebruik te letten. Zo zou ik minder vlees kunnen eten of gaan voor vleesvervangers. Ook proberen om eten minder te verspillen. Maaltijdoverschotten kan ik in de diepvriezer zetten en later opeten.

Geen antwoord

Stelling: 'De UGent doet het goed op vlak van duurzaamheid.'

Akkoord. Ze bieden namelijk 'herbruikbare flessen', wat studenten aanzet tot verminderd gebruik van plastic flessen.

Akkoord. Er zijn veel nieuwe en duurzame zaken bijgekomen in de afgelopen jaren, zeker in de studentenresto's (geen plastic meer).

Stelling: 'De UGent communiceert op een goede manier met haar studenten.'

Neutraal. Veel medestudenten en ikzelf ervaren dat dat soms niet het geval is. De coronamaatregelen daarentegen, werden wel goed overgebracht.

Akkoord. Ufora is een duidelijk platform en het is handig dat er ook via ufora mails kunnen worden verstuurd naar de studenten.

Geef één concrete maatregel die de communicatie zou kunnen verbeteren.

De communicatie kan verbeterd worden door aan studenten te vragen hoe ze zelf bepaalde zaken gecommuniceerd willen zien. Dit zou kunnen door middel van een enquête, zo kunnen we erachter komen wat de beste manier is voor verbetering.

Geen antwoord

Mentaal welzijn

Stelling: 'Aan mentaal welbevinden worden voldoende aandacht en middelen besteed door de universiteit.'

Akkoord. Op Ufora is daar een luikje voor en je krijgt er vaak meldingen over. Dus naar mijn mening is er wel degelijk aandacht voor het mentaal welzijn van de studenten. UGent biedt de studenten dus een plaats waar ze hulp kunnen krijgen.

Neutraal. Er zijn binnen de UGent voldoende platformen waar de studenten op kunnen terugvallen. Vaak zijn deze wel online, de stap echt maken is dan weer moeilijker.

Hoe zie jij de toekomst van digitaal onderwijs?

Ik denk dat online lessen meer en meer genormaliseerd worden en dat de proffen minder behoefte hebben aan studenten in de aula. Aan de andere kant vind ik dat we als studenten minder sociaal worden. Ik vind het contact met de medestudenten heel belangrijk.

Proffen en assistenten moeten blijven inzetten op het online lesgeven (streamen vanuit de auditoria, vragensessies, enzovoort), want dit is een grote hulp voor veel studenten. Tijdens de coronacrisis is deze tool ontdekt en geoptimaliseerd, het zou dom zijn om dit nu terug zomaar weg te geven.

Geef één concrete maatregel hoe jij het onderwijs zou willen verbeteren.

Ik denk dat veel studenten, waaronder ook ik, veel hebben aan het herbekijken van lessen. Ik zou graag willen dat alle lessen opgenomen worden en online gezet worden. Het is namelijk handig als je een deel minder goed had gevolgd of begrepen, dat je dat dan opnieuw kunt bekijken.

Geen antwoord.

Stelling: 'De studiekost ligt te hoog.'

Neutraal. Ik vind dat het meevalt, vooral als je het vergelijkt met andere landen. Ook denk ik dat de kosten per richting verschillen. Andere factoren zoals of je al dan niet een beurs krijgt, of je ouders je helpen met de financiering, enzovoort, spelen ook een rol.

Niet akkoord. Je inschrijven aan de UGent kost veel, maar in vergelijking met andere landen liggen de kosten in België vrij laag. Er is een sterk beurzensysteem aan de UGent zodat ook mensen die het niet zo breed hebben, kunnen studeren.

Grensoverschrijdend gedrag

Stelling: 'Er zijn aan jouw faculteit voldoende maatregelen getroffen om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan.

Akkoord. Een van de proffen uit onze richting heeft daar tijdens een les over gesproken en we hebben er ook een mail over ontvangen. Het is natuurlijk heel belangrijk dat je voor jezelf opkomt.

Neutraal. Wij zijn niet op de hoogte van extra maatregelen. Er zijn binnen de faculteit wel voldoende mensen waarbij we terecht kunnen.

Studentenvertegenwoordiging

Stelling: 'Stuvers zijn voldoende zichtbaar aan de UGent.'

Akkoord.

Niet akkoord. Vaak weten de studenten niet wie de stuvers zijn, terwijl zij juist een aanspreekpunt zouden moeten zijn.

Er zijn dit jaar erg weinig kandidaten voor alle raden. Hoe zou jij de studentenparticipatie nieuw leven inblazen?

Ik zou aanraden om mails te sturen naar alle studenten met een korte uitleg over wat de stuvers doen en wat het inhoudt. Zo zouden ze meer aangezet worden tot deelname aan de studentenvertegenwoordiging.

Minder focus op punten/selectieprocedures. Dit schrikt studenten enorm af omdat ze vaak denken niet goed genoeg te zijn. Daarnaast wordt er ook onvoldoende 'reclame' gemaakt voor deze verkiezingen, waardoor studenten het ook gewoon niet zien.

Faculteitsspecifieke vragen

Zou je iets willen veranderen aan de begeleiding van de practica?

Ja, assistenten zouden bijvoorbeeld rekening moeten houden met minder goed werkende apparaten, zodat ze niet te streng verbeteren.

Het zou een idee kunnen zijn dat assistenten een opleiding volgen waarin ze kort leren hoe je best practica begeleidt. Een ervaren assistent kan bijvoorbeeld een onervaren assistent opleiden.