Lofrede voor de Blandijn

Interview met Filologica

Blandinia won de Schamperronde op de 12urenloop. De prijs? Twee pagina's ongegeneerde reclame voor de Blandijn en voor studentenvereniging Filologica. En avant.

Tijdens de Schamperronde waren we onder het mom van fake news op zoek naar de beste samenzweringtheorie. "Schamper pleegt plagiaat op Dilemma (het magazine van Filologica, red.)" stond er te lezen op het bord dat Serafina Van Geertruyen, scriptor van Filologica, met zich meedroeg. Wij houden wel van wat ironie en gaven het presidium van Filologica met veel plezier het beloofde plaatsje op onze cover en dit artikel. Praeses Tina Hottinger en haar opvolger Aulikki Lefevre kwamen ons een spoedcursus Filologica geven. 

Strijdbijl

"Filologica is de officiële studentenvereniging voor studenten Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Gent", legt Tina uit. "We ondersteunen studenten op vlak van hun studie, zoals het aanbieden van studiemateriaal en hulp bij de examens, maar we organiseren ook activiteiten gericht op plezier en vermaak." Vooral het culturele aspect willen de meisjes in de verf zetten: "We hebben ons eigen toneel, wij organiseren Woorden en Daden, een benefietavond met muziek en voordracht, we brengen het magazine Dilemma uit ..." somt Aulikki op. 

Intimi van zowel Schamper als Dilemma zijn al op de hoogte van de tumultueuze relatie tussen de twee bladen. Hoe het zo is kunnen lopen is echter minder duidelijk. "Ik denk dat dat ooit begonnen is door een artikel in Schamper over blandino's", zegt Tina. "De Blandijn heeft dat nogal persoonlijk opgenomen. Dilemma heeft daar dan op gereageerd en zo is het begonnen." Gelukkig stellen beide blandina's ons gerust: "Het is een gespeelde, ironische strijd."

Grensoverschrijdend gedrag

Vorig academiejaar publiceerde Schamper een getuigenis van een slachtoffer van seksueel grensoverschrijdend gedrag aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte. De studenten van de faculteit reageerden hier misnoegd op en Schamper kreeg dan ook veel boze reacties vanuit de Blandijn. "Ik was zelf heel blij dat het naar buiten is gekomen. Dat is belangrijk en ik denk niet dat wij de enige faculteit zijn waar zo'n dingen gebeuren", benadrukt Aulikki. "Ik weet dat veel mensen kwaad waren omdat het niet aan Schamper was om dit nieuws naar buiten te brengen, omdat jullie niet genoeg bronnen hadden." Tina beaamt dit: "Het was eerder de taak van officiële instanties, zoals de UGent, om dit te doen. Het artikel was er voordat de prof effectief was aangeklaagd. Het leek alsof jullie meegingen in de geruchten en de studenten wilden opzetten tegen hun professoren."

The perks of being a blandino

Het zijn niet enkel Pol en Soc'ers die aanzien worden als toekomstige doppers, ook van een Blandijndiploma wordt wel eens gezegd dat het een vodje papier is. Tina en Aulikki liggen hier niet wakker van: "Wij kennen veel oud-studenten, onder andere van bij Filologica en die hebben gewoon allemaal een job."

"Het leuke aan de Blandijn is dat bijna alle mensen die hier studeren dit doen omdat ze het graag willen, niet per se om later veel geld te verdienen", vult Tina aan. "Ik denk dat veel mensen rechten, geneeskunde of economie studeren omdat dat superzekere richtingen zijn. Wij hebben een andere drijfveer."

Ook de achtergrond en basiskennis is een groot pluspunt, vinden de meisjes. "Aan de Blandijn kan je veel wereld- en mensenkennis opdoen. Ik vind het belangrijk dat als iemand mij aanspreekt over een toneelstuk, bijvoorbeeld 'Wachten op Godot', ik op zijn minst weet waar het over gaat. Dat krijgen wij sowieso mee hier, in andere richtingen is dat niet zo", zegt Tina. De vergelijking met bèta-richtingen is snel gemaakt: "Als je wiskunde studeert, en alleen maar dingen over wiskunde leert, is dat tof als je een kassa moet tellen, niet als je een gesprek moet voeren met iemand."

Cuba van Gent

De Blandijn is het decor geweest van verscheidene studentenprotesten. De Faculteit Letteren en Wijsbegeerte staat bekend als een linkse faculteit en de blandino's worden wel eens hippies genoemd. "Veel blandino's zijn progressief", geeft Tina toe. Aulikki vindt dit niet per se een slechte zaak: "Ik zie dit niet als iets negatiefs. De Blandijn is bijvoorbeeld tegen seksisme en racisme, voor LGBT-rechten ... Is dat een politieke stroming of is dat menselijk zijn? Slogans als 'diervriendelijk vlees bestaat niet' of rondlopen met feminismestickers en zo, daar doe je geen kat mee kwaad. Het is misschien naïef te geloven dat je de wereld kan veranderen, maar wat zou er gebeuren mocht niemand dat denken? Als er één iets is waar de Blandijn niet open voor staat, is het extreemrechts. Maar of dat slecht is?" Tina voegt hier wel meteen aan toe dat het extreemlinkse van vroeger niet meer zo aanwezig is. "De politieke meningen van blandino's liggen tegenwoordig meer gespreid."

One of us

Het moet gezegd: noch Tina, noch Aulikki trekt zich iets aan van het stereotiepe beeld van de blandino dat soms wordt geschetst. Ook wij hebben ons daar al schuldig aan gemaakt. "Ik vind dat niet erg, ik ben er trots op. De Blandijn is de schoonste plek op aarde, op geen enkele andere faculteit word je zo direct opgenomen", zegt Aulikki vastberaden. "Sommige faculteiten lijken op middelbare scholen: je moet dezelfde kleren dragen, iedereen moet er hetzelfde uitzien, je mag geen mening hebben ... Ik ben blij dat je echt jezelf kan zijn aan de Blandijn." Tina denkt dat dit ook de reden is waarom er zoveel gesproken wordt over de Blandijn. 

Dat het open karakter van de faculteit zich niet beperkt tot haar eigen studenten wordt duidelijk wanneer we vragen hoe een rechtenboy bekeken zou worden in de wandelgangen van de Blandijn. "Er komen hier superveel rechtenboys, want zij hebben hier ook les. Wij zijn dan blij dat er af en toe een heterovent rondloopt in de Blandijn", grapt Aulikki.

Aan de Blandijn doet iedereen zijn ding, en niemand  trekt zich niets aan van hoe anderen erbij lopen. Toch wordt er ook daar eens raar opgekeken. "Bijvoorbeeld als er vijf meisjes binnenkomen, die denken dat ze allemaal uniek zijn omdat ze andere kleuren aan hebben, maar ze dragen allemaal Tommy Hilfiger, Nikes, die sjakossen die ze allemaal hebben (Michael Kors, red.). We zouden die mensen niet uitsluiten, maar ons wel afvragen of ze compleet zichzelf zijn."

Tina besluit met de wijze woorden: "We gaan jullie pas anders bekijken als jullie allemaal hetzelfde zijn."

0
Gemiddeld: 3.7 (3 stemmen)

Reacties

Bericht: 
Dit interview heeft een erg hoog cringe-gehalte. "Als je wiskunde studeert, en alleen maar dingen over wiskunde leert, is dat tof als je een kassa moet tellen, niet als je een gesprek moet voeren met iemand." ... Proficiat, deze uitspraak bewijst dat je geen idee hebt van wat zelfs maar de betekenis is van het woord "wiskunde", laat staan dat je enig benul zou hebben van wat mensen daar leren. Ik zou nog verder kunnen gaan want er staan nog een paar pareltjes tussen, maar ik moet nu mijn uniform van de faculteit Wetenschappen gaan strijken...
E-mailadres: 
kwinten.debacker@hotmail.com
Bericht: 
Wat een omhoog gevallen trienen zijn dit zeg. Interview onwaardig.
E-mailadres: 
Tellen kan iedereen
Bericht: 
Klagen dat je op andere faculteiten geen mening mag hebben, terwijl ze vlak daarvoor zelf aangeven niet open te staan voor andere denkbeelden dan hun eigen. Wat is dit sneu zeg. En dan nog die opmerking over dat wiskunde dient om kassa's te tellen. Onvoorstelbaar dit...
E-mailadres: 
henk@colruyt.be
Bericht: 
Misschien moet “The Two Cultures” van C.P. Snow maar eens toegevoegd worden aan de leeslijst van Filologica. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Two_Cultures. Zou het kunnen dat jullie wereldbeeld te eenzijdig gevormd wordt door wat er in oude literaire boeken geschreven staat? Dan is het wellicht tijd om eens over het muurtje te kijken en te ontdekken met hoeveel passie studenten uit alle richtingen met hun vak bezig zijn, en er morgen zullen voor zorgen dat er treinen rijden, dat er veilig voedsel te koop is, dat zieke mensen en dieren verzorgd zullen worden. En, mochten enkel filologen fictie lezen en theaters bezoeken, dan zouden de boekhandels en theaters al lang uit het straatbeeld verdwenen zijn, quod non. QED
E-mailadres: 
Koen.DeBosschere@UGent.be

Reactie toevoegen