Sterren met wallen: is minder slapen de weg naar succes?

Of het nu beroemdheden, historische figuren of mensen met een internetverbinding en sterallures zijn. De sleutel tot hun succes zit hem in de details en hun bijzondere slaapgewoontes zijn stof tot nadenken.

Tijdens de blok hoor je het misschien wel van je vrienden, nadat de faculteitsbib sluit, gaan we nog even naar de Therminal. Die sluit pas om een uur 's nachts en andere blokspots vegen je al buiten tegen het onredelijke tien uur. Hoe moet een hardwerkende student ooit klaar geraken voor het examen? Slaap inleveren lijkt een stap om net dat ietsje meer kans te hebben op een 10/20. Studenten zijn zeker niet de enigen die een tekort aan slaap en een teveel aan cafeïne linken aan productiviteit, ze halen de mosterd waarschijnlijk bij een waslijst aan publieke figuren die acht uur aan onafgebroken slaap net iets te veel van het goede vinden.

Dé acht uur onafgebroken slaap

De allom bekende acht uur slaap heeft geen historische basis. In de middeleeuwen was de gewoonte om een bifase slaap te houden. Daarbij had je een eerste en tweede slaap. De slaap werd dan onderbroken door een moment waar gezinnen een uurtje met elkaar doorbrengen. Geen groot verschil met het ideale slaappatroon van de 21e eeuw dus. De reden dat wij geen 'slaappauze' meer houden in het midden van de nacht, moeten we gaan zoeken in de industriële revolutie. Speciale gevalletjes hebben natuurlijk altijd bestaan.

Renaissancedutjes

Om Leonardo da Vinci te heten, moet je een heleboel talenten hebben. De tijd vinden om 's werelds bekendste homo universalis te zijn bleek niet moeilijk, hij sliep maar twee uur vespreid over een volledige dag. Dat is de 'Uberman-methode': iedere drie uur wakker wordt opgevolgd door een dutje van twintig minuten. Jammer genoeg slaagde Leo er nooit in de mens te laten vliegen met zijn ornithopter, maar met dit slaapschema had hij Red Bull zeker binnen als sponsor.

Goed bedrijfs- of staatsmanagement?

Een hedendaags voorbeeld komt van ieders favoriete toupetmodel en niemands favoriete 'Home Alone'-personage, Donald Trump. Hij is naar eigen zeggen volledig functioneel na een anderhalf à vier uur slaap per nacht en spendeert de rest van zijn tijd aan zijn eigen naam opzoeken in de krant. In hetzelfde genre is Elon Musk, het boegbeeld van de hustlecultuur en afwezige vaders, een man van veel woorden en weinig slaap. Zijn posities bij Tesla, SpaceX en Starlink jongleren gaat gepaard met een royale zes uur slaap. Een werkweek van honderdtwintig uur laat hem niet veel tijd voor andere activiteiten. Tijd met het gezin is er op zaterdag, wanneer hij zijn mails beantwoordt en met een half oor naar zijn elf kinderen luistert. Als je zoveel geld hebt, is dat natuurlijk geen kinderverwaarlozing, en wat voor interessants hebben die veredelde spermakwakjes nu écht te zeggen. Vermoedelijk zal de communicatie vlotten wanneer ze dertien worden en zich op Twitter/X kunnen registreren.

De meeste bijzondere slaapgewoonten lijken van voormalig Amerikaanse presidenten te komen. Barack Obama zou tijdens zijn ambt slechts vijf uur per nacht slapen, net als Bill Clinton – de functionele slapeloze – en Lyndon B. Johnson. Samen zetten ze de trend voor de 'Night Owl Presidency'. Als leider van de vrije wereld wordt natuurlijk veel van je verwacht. Toch werd de vraag al gesteld of de gevreesde nucleaire knop in veilige handen is bij 'slaapgebrekkigen'. Leven op amper zes uur slaap is mogelijk, maar een langdurig slaaptekort zou je hersencapaciteit verlagen tot tachtig procent.

All I want for Christmas is... een luchtbevochtiger

Mariah Carey is dan weer de complete tegenpool van haar 'faamgenoten'. Zij heeft genoeg met ongeveer vijftien uur in dromenland, een winterslaap om u tegen te zeggen. Daarnaast staan in haar slaapkamer ongeveer twintig luchtbevochtigers die droge lucht voorkomen en de keel smeren. Mariah zorgt op die manier voor haar stem, wat een toewijding. De schimmelbestrijdingsdiensten van Hollywood zullen alleszins niet zonder werk zitten. Jared Leto is een geval apart, hij slaapt niet per se heel kort of lang, maar wel in een doodskist. Waarom? Wat drijft hem? Verschillende van zijn collega's bevestigden zelfs al dat het ding meegaat op tour. Bijzonder, en niet voor de claustrofoben onder ons. Desalniettemin een knus pitplekje.

Nachtje door blokken

Wil dat nu zeggen dat ook jij minder lang moet slapen om succesvol te zijn? Helemaal niet. De paar voorbeelden van spartaanse slaapschema's die je productiever zouden maken, zijn waarschijnlijk een geval van survivorship bias (voor een analyse enkel de overlevers in rekening brengen, waardoor je gegevens niet representatief zijn). Niet iedereen kan zomaar overleven met significant minder slaap en verschillende studies raden het ten sterkste af. Wanneer de slaap in je ogen zit en je nog twee hoofdstukjes erdoor moet jagen, kan je beter gaan slapen. Je lichamelijk welzijn opofferen is het gewoonweg niet waard. De kans is groot dat een goede nachtrust je meer oplevert dan een nachtje doordoen. Kruip maar onder de wol en zweef weg naar dromenland.