Prof Préféré: Hendrik Vos

Hendrik Vos is professor aan de vakgroep Politieke Wetenschappen van de UGent, waar hij meerdere vakken in de bachelor politieke wetenschappen en de master EU-studies doceert. Daarnaast zie je hem nu elke zondag aan het werk in het VTM-programma 'De Verraders'.

Stel, u bent weer 18 jaar, wat zou u dan anders aanpakken?

"In Gent mijn fiets beter op slot doen. Het was mijn eerste dag aan de universiteit, ik stond op en wou naar de les vertrekken, alleen kon ik mijn fiets nergens vinden. Gestolen! Goed, ik was misschien ook wat naïef. Mijn cijferslot met code '1111' werkte perfect in het dorp waar ik vandaan kwam, maar in de stad was dat niet genoeg. Dit worden heftige jaren, realiseerde ik me meteen. Na één dag in Gent was al mijn naïviteit onmiddellijk verdwenen."

Wist u al wat u wilde worden toen u aan uw opleiding begon?

"Kort voordat ik aan mijn opleiding politieke wetenschappen begon, wou ik eigenlijk rechten studeren om detective of onderzoeksrechter te worden. Mijn droom was om moordzaken op te lossen. Alleen besefte ik net op tijd dat er eigenlijk niet zo veel moorden gepleegd worden en dat ik me als jurist vooral zou moeten bezighouden met dossiers over erfenissen en intellectuele eigendom, of zelfs met burenruzies over huisdieren. Dat wilde ik totaal niet, dus ik koos op het allerlaatste moment voor een richting waarmee ik mijn opties wat meer openhield."

Wat is het gekste dat je in je loopbaan als professor aan de UGent al hebt meegemaakt?

"Ooit had ik drie Erasmusstudenten uit Sicilië die een slecht examen hadden afgelegd. Ik gaf hen een 10, maar dat was eigenlijk nog veel te veel. Ze waren ontevreden en kwamen discussiëren, enfin, eigenlijk gewoon eisen dat ik er minstens een 17 van maakte. Het ging zoals in 'The Godfather': drie kerels op een rij in mijn bureau, mét zonnebril, en de middelste voerde het woord in een soort Italiaans Engels. Ik hield voet bij stuk, maar vermeed de dagen nadien wel donkere straten en doodlopende steegjes. Ik ben ook nooit meer op vakantie durven gaan ten zuiden van Napels."

Nog een tip van onze favoriete deelnemer uit 'De Verraders'?

"Met wantrouwen alleen kom je er niet. Als je het ver wilt brengen, is het slim om op je hoede te zijn, maar je moet vooral altijd kunnen samenwerken."