Cultuuragenda

Tsar B – 18 december, Vooruit

CONCERT – ‘A bit like the colour of what I think a space odyssey would look like.’ Zo omschrijft Justine Bourgeus, bekender onder haar alias Tsar B, haar single ‘Escalate’. Het is een vergelijking die opgaat voor de rest van haar eerste EP. In geen tijd ontpopte de voormalige violiste van School is Cool zich tot de revelatie van de Belgische indiescène. Na gelauwerde passages in de AB Club en op Pukkelpop staat de (nog maar 21-jarige) zangeres binnenkort in Gent. Fans van Banks en FKA Twigs kunnen op 18 december hun hart ophalen aan onheilspellende bassen, logge beats en Oosterse klanken in de Balzaal.


Déformation Professionnelle -  tot 19/02/’17, SMAK

EXPO - Nairy Baghramian, de Iraanse beeldhouwster met thuisbasis in Berlijn, is terug. In ‘Déformation Professionnelle’ bouwt ze voort op haar modernistisch werk van de laatste vijftien jaar: een periode waarin ze internationale faam verwierf met sculpturen die focussen op grenzen, leemtes en overgangen in zowel de publieke ruimte als musea. De relatie tussen lichaam en gebouw vormt steevast de rode draad in haar oeuvre. Getipt als één van de 'most exciting artists in Europe' door mensen die er (in tegenstelling tot ondergetekende) effectief iets van kennen. U haast zich maar beter naar het SMAK.

Japanese Whispers – tot 14/01/’17, RIOT

TENTOONSTELLING  – De Belgische fotografe Zaza Bertrand heeft nieuw werk om u voor te stellen. Voor haar nieuwe reeks ‘Japanese Whispers’ trok ze naar Japan om een speciaal soort intimiteit en erotiek te belichten. Aangezien Japanners vaak tegen wil en dank met hun familie samenwonen in huizen waarin de isolatie wel eens te wensen overlaat, bestaan er zogenaamde love hotels: rabuho’s . Plekken waar koppels de realiteit voor een kleine som geld enkele uren kunnen ontvluchten en écht alleen zijn. Een expo over een concept dat in schril contrast staat met de traditionele en fatsoenlijke waarden van het land.


En avant, marche! – 6,7 en 8 december 2016, Opera

PODIUM – In 'En avant, marche! ' (NTGent en Les Ballets C de la B) werkten Alain Platel en Frank Van Laecke samen om theater te maken rond een stukje Vlaams cultureel erfgoed: de fanfare. Centraal in het verhaal (dat trouwens in meer dan veertien landen te zien was) staat een man die hartstochtelijk de trombone bespeelde, maar zich door gezondheidsredenen tot het slagwerk moet richten. Wim Opbrouck, die zelf meespeelt, beschrijft het stuk als ‘een soort instantzalf voor de ziel’. Als u wil weten hoe dát precies voelt: afspraak in de Opera, begin december. 


 

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen