Het lijstje met schijnbaar willekeurige onderwerpen die toch een rode draad hebben

Het juk van de katholieke censuur ligt ver achter ons en we accepteren alle gorigheid met een hedonistisch genoegen. Toch staat de Kerk nog steeds met een vermanend vingertje te zwaaien met hun gids omtrent ‘moreel aanstootgevende’ cultuur.

1. Hoewel de gebande boekenlijst officieel is ontbonden in 1966, werd iedereen er via een open brief al snel aan herinnerd dat de lijst wel degelijk zijn morele kracht behield. Een moderne schrijver in die lijst is onze eigen Maurice Maeterlinck. Deze Gentenaar en enige Belgische Nobelprijswinnaar voor de Literatuur is erin geslaagd om het Vaticaan zijn hele oeuvre te laten veroordelen. Jij kapoen, Mau!

2. In het Vaticaan zit blijkbaar ook een kerel die de hele tijd naar films mag kijken want elke nieuwe populaire filmrelease wordt gerated door de Katholieke Kerk. In die lijst – trouwens online terug te vinden – staan onder andere 'Borat', 'Deadpool' en 'Shutter Island'. Iemand houdt niet van spanning. Of lachen. Of het leven.

3. Zelfs de Harry Potter-reeks moet eraan geloven. In 2008 veroordeelde de officiële Vaticaanse krant de verhalen over onze favoriete jonge tovenaar omdat “tovenarij in een positief daglicht wordt gesteld terwijl het des duivels is” en omdat “de verwarde spiritualiteit de vage newagefilosofie” onder tere kinderzieltjes verspreidt. Katholieke Kerk, we lachen met veel, maar raken aan Harry is ketterij.

4. De Amerikaanse Zuster Margaret Farley, professor emiritus in Christelijke Ethiek aan Yale University, heeft ook de toorn van het Vaticaan over zich uitgeroepen, nadat ze een positief boek schreef over vrouwelijk genot en de beleving van seks. Grappig is hoe het boek aanvankelijk matig verkocht, maar na een geshockeerd en boos artikel in de Vaticaanse krant sloegen mensen massaal het boek in waardoor het enkele weken in de bestsellerlijst van Amazon stond. Wie een graf graaft voor een ander ...

5. In 1987 fotografeerde kunstenaar Andres Serrano een klein plastic jezuskruis ondergedompeld in een glas urine en betitelde het Piss Jesus. Hoewel de foto enkele prijzen won, is de controverse tot de dag van vandaag nog niet gaan liggen. Het laatste decennium toert het kunstwerk de wereld rond en op verschillende plaatsen vielen samengekomen christenen de foto aan. Een originele print is in deze moderne beeldenstorm onomkeerbaar beschadigd geraakt. No chill.