Studentenresto's schroeven veggie-aanbod terug

Tot nu toe bestond het aanbod van de studentenresto's voor de helft uit vegetarische opties, maar dat verandert in september. Ook zal er vaker varkensvlees op het menu staan en gaan twee studentenrestaurants geen warme maaltijden meer aanbieden.

UGent veggiepionier

Tien jaar geleden haalde UGent het nieuws met de 'omgekeerde resto'. De situatie waarin er veel maaltijden met vlees aangeboden worden en er één vegetarische optie is, werd hier omgedraaid. Resto Sint-Jansvest werd in 2020 gesloten omdat de veiligheid in geval van evacuatie te wensen overliet.

Geen fiftyfifty meer

Vandaag liggen de kaarten anders dan in 2013. De Sociale Raad van UGent besliste deze zomer dat het vegetarisch aanbod in de resto's van 50% naar 25% gaat. Vince Leeman, de voorzitter van de Sociale Raad, zegt in een reactie aan De Standaard dat het hier gaat om een besparingsmaatregel, "Er was gewoon niet genoeg vraag."

De fiftyfiftyregel, waarbij de helft van de aangeboden maaltijden vegetarisch of vegan is, stond al een tijdje op losse schroeven. In april deelde de afdeling Maaltijdvoorzieningen Schamper nog mee dat "de verkoop het aanbod niet volgt", waardoor er voedsel verloren gaat. Uit de tevredenheidsenquête van 2022 bleek dat slechts 30% van de klanten vegetarische maaltijden bestelt en dat strookt inderdaad niet met het huidge aanbod waarin de helft van de maaltijden vegetarisch is. "Dat wordt herbekeken," klonk het destijds vanuit de afdeling Maaltijdvoorzieningen.

Konijneneten?

Anna Gepts, beleidsverantwoordelijke Duurzaam Project van de Gentse Studentenraad (GSR), betreurt de beslissing, maar nuanceert ook. "De beslissing lijkt een stap terug te zijn, maar we dienen rekening te houden met de realiteit, namelijk de onderfinanciering van het onderwijs vanuit de Vlaamse overheid, de hoeveelheid verkochte vegetarische maaltijden … Als studentenraad zijn we vóór duurzaamheid en een positieve impact op het klimaat, maar het algemeen belang van de Gentse student staat ook centraal."

Gepts haalt aan dat het aanbod deels verantwoordelijk is voor de onderconsumptie van de vegetarische maaltijden. "Het aanbod is vaak weinig aantrekkelijk of niet voedzaam. Al dat konijneneten, misschien moet jij er wel niks van weten." Ze hoopt dan ook dat de universiteit op zoek gaat naar manieren om de voorspelling van de consumptie in studentenresto's te optimaliseren. "Met het doel om zo een gerichtere hoeveelheid vegetarische maaltijden aan te bieden en verspilling van zowel voedsel als het schaarse budget te vermijden."

Meer varkensvlees

De timing van de beslissing is interessant, omdat amper twee weken geleden het nieuws naar buiten kwam dat de studentenresto's van UAnwerpen tegen 2030 mikken op een aanbod dat voor 80% bestaat uit veggiemaaltijden. Bovendien werd in Antwerpen uit duurzaamheidsoverwegingen rood vlees van de kaart geschrapt.

"De student die snel, gemakkelijk en tegen een schappelijke prijs een maaltijd zoekt, moet ook weten welke consequenties deze keuze heeft."

- Anna Gepts, beleidsverantwoordelijke Duurzaam Project GSR

Ook UGent heeft nu een duurzaamheidsbeslissing genomen rond rood vlees, zij het dan op een andere manier. Er is gekozen om vanaf nu rundsvlees zo veel mogelijk te vervangen door varkensvlees, omdat varkensvlees een kleinere ecologische voetafdruk heeft. Gepts is blij dat UGent op zoek gaat naar manieren om vleesmaaltijden duurzamer te maken. Ook juicht ze het tonen van de ecologische impact score (EIS) toe. "De student die snel, gemakkelijk en tegen een schappelijke prijs een maaltijd zoekt, moet ook weten wat hij eet en welke consequenties deze keuze heeft."

Broodjes in plaats van warm eten

Daarnaast werd ook beslist dat Resto Campus Dunant en Resto Campus Merelbeke vanaf september de deuren openen als cafetaria's. Concreet betekent dit dus dat er geen warme maaltijden meer worden aangeboden. Ook hier zijn de motieven financieel, de verkoopcijfers van die resto's liggen te laag en er blijven te veel niet-verkochte maaltijden liggen. "De realiteit van een structurele onderfinanciering van het hoger onderwijs is nu eenmaal een feit en daar komen we allemaal mee in aanraking," zegt Gepts hierover.

Gemiddeld: 3 (2 stemmen)

Fatal error: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 48705743 bytes) in /var/www/html/v2/public/sites/all/modules/browscap/import.inc on line 115