"Radio maken is veel meer dan plaatjes aankondigen"

Dubbelinterview met Jana De Wilde en Sander Vandenhende

De laatste uren voor middernacht worden de plaatjes bij Qmusic uitgekozen door de pas afgestudeerde Jana De Wilde. De luisteraars van Studio Brussel vullen diezelfde uren met masterstudent Sander Vandenhende. Een fijn gesprek met twee getalenteerde UGent’ers.

Jana De Wilde behaalde vorig jaar een masterdiploma logopedische en audiologische wetenschappen. Als jonge studente vulde ze haar dagen al met radio maken bij Urgent.fm, en later ook Qmusic. Na een jaar de nachtshift te combineren met haar studies, entertaint ze nu tussen 22 uur en 24 uur. Ook Sander Vandenhende heeft de radiosmaak te pakken. Hij neemt tijdens diezelfde uren de luisteraars van Studio Brussel voor zijn rekening in zijn programma 'Sander en Beter'. Dit combineert hij met zijn laatste jaar taal- en letterkunde. "Ik zou eigenlijk mijn thesis aan het schrijven moeten zijn", getuigt hij al lachend.

Hun studies deden ze niet met het oog op een radiocarrière. "Ik wou wel graag iets doen in verband met stemgebruik, maar dat moest niet per se bij de radio zijn. Ik heb daarom bewust gekozen voor een opleiding waarmee ik nog verschillende richtingen uit kon", aldus Jana. Sander zegt hierover: "Bij het begin van mijn opleiding had ik nooit gedacht dat ik hier zou eindigen. Ik zag het altijd wel zitten om in de media te werken, maar dat is natuurlijk heel vaag. Een uitspraak die zo uit de mond van een Miss België-kandidate zou kunnen komen, 'iets in de media willen doen' (lacht). Ik zou wel zien wat er op mijn pad kwam, en dat is dus Studio Brussel geworden. Net als Jana ben ik ook wel blij dat ik niet specifiek radio gestudeerd heb. Zo kan ik het met een andere bril bekijken. Omdat ik de regels niet ken, kan ik ze makkelijker breken en dat vind ik heel leuk."

"Tijdens Fok De Blok mocht ik voor het eerst de onnozelaar uithangen, en dat is mij goed bevallen" – Sander

Jana begon haar radiocarrière als vijftienjarige bij het jongerenprogramma van Urgent.fm, de radiozender van de UGent. "Als kind luisterde ik wel altijd graag naar de radio, maar ik had er nooit bij stilgestaan dat ik dat zelf zou kunnen doen. Tot ik hoorde dat Sander Gillis vroeger presenteerde bij Urgent.fm. Toen leek dat plots wel realistisch en ben ik zelf ook begonnen bij hun jongerenprogramma JUS", vertelt ze. "Ik word vaak met hem verward", vult Sander aan. "Dan denken mensen dat ik Sander Gillis ben of krijgt hij berichten die voor mij bestemd zijn. Als iemand op TikTok reageert: 'Ben jij Sander van Ketnet?' tag ik hem en zeg: 'het is voor u'.

UGent's Got Talent

Allebei kwamen ze bij de radio terecht via een talentenjacht. Voor Sander was dat via Studio Dada. "Dat is een jongerenproject van Studio Brussel. Ik kende dat eigenlijk niet, maar een vriendin wou zich daarvoor inschrijven. Ze bleef maar zeggen dat ze niet durfde, dus hebben we ons beide ingeschreven. Ik heb theater gedaan dus dat was wel leuk en mijn stemtest ging vrij vlot. Uiteindelijk mocht ik op gesprek en zij niet, wat wel voor wat wrijving gezorgd heeft. Ik kreeg dan een opleiding van Christophe Lambrecht en Rik Boey. Vervolgens mocht ik een paar keer enkele uren presenteren. Wat later presenteerde ik elke zaterdagavond en sindsdien is de bal aan het rollen gegaan. Tijdens 'Fok De Blok' met Flo Windey mocht ik voor het eerst de onnozelaar uithangen, en dat is mij echt goed bevallen."

"Ik heb in mijn tweede bachelor deelgenomen aan de Q-Academy, een soortgelijk project bij Qmusic", vertelt Jana. "Ik mocht toen beginnen aan een opleiding van zes maanden. Daarin leerde ik wat radio maken is en hoe alles werkt. Als eindproef moest ik twee uur nachtradio maken, en op basis daarvan besloten ze wie bleef en voor wie het stopte. Voor mij stopte het op dat moment. Ik ben dan achter de schermen opdrachten blijven doen en in 2018 mocht ik effectief beginnen. In het begin presenteerde ik een jaar lang tussen één en vier uur 's nachts." Sander vraagt zich af of haar leven dan niet omgedraaid was. Volgens Jana viel dat mee. "Dat was vast in het weekend, dus dat ging wel, al deed ik soms een vervanging in de week. Dat resulteerde dan in dagen waarop ik werkte, sliep tot 10 uur, het eerste lesuur miste en dan naar de les ging."

"We voelen geen concurrentie in de studio: ik maak gewoon mijn eigen programma" – Jana

Ook voor Sander zijn de ochtendlessen een moeilijke opgave. "Ik heb geen rijbewijs, dus na de show moet ik mijn gast echt buiten sjotten, want 23 minuten later vertrekt mijn trein. Ik heb een elektrische step gekocht waardoor het zo'n 13 minuten is. In de regen is dat levensgevaarlijk, ik ben al eens gigantisch hard gevallen. Ik ben pas thuis om half twee, dus ochtendlessen lukken mij niet." Jana vult aan: "Nu ik vroeger presenteer, lig ik tegen halftwee in bed. Ik begin opnieuw om vier uur in de namiddag dus dat lukt zeker, maar je dagen volproppen is geen goed idee. Ik vind het daarom echt straf dat je dat combineert met je studies." Sander reageert: "Ik ben niet echt dag in dag uit bezig met mijn studies. Mijn bachelorproef heb ik op enkele dagen geschreven. Die was dan ook niet fantastisch goed. (lacht) Maar op het einde van de week ben ik wel echt moe. Ik heb ook altijd wat keelpijn en denk telkens dat ik corona heb. Aangezien het elke week is, weet ik al dat het niet zo is. Tenzij ik chronische corona heb die ik enkel op vrijdag voel (lacht)."

Concullega's

Allebei vullen ze van maandag tot donderdag de uren tussen 22 uur en middernacht. Naar eigen zeggen is er van concurrentie weinig sprake. "Totaal niet", benadrukt Sander, "het publiek van Qmusic en Studio Brussel ligt ver uit elkaar. Daarnaast zijn onze programma's ook heel verschillend. Dat van mij is meer gebaseerd op interactie, met wekelijkse gasten. Iets meer zever, iets losser." Jana geeft hem helemaal gelijk: "Q is meer een hitradio. Wij zijn iets meer gebonden aan een format: veel muziek en korte interventies. Natuurlijk ook interactie, maar toch een ander programma en een heel ander publiek."

"Dat is het leuke aan radio: je bent alleen en toch samen" – Sander

Sander vult aan: "MNM zit daarentegen wel hard in het vaarwater van Q. Dat voel je wel. Concurrentie in de radiosector bestaat dus zeker wel, maar dat voelen wij in de studio niet. Daar zijn ze boven ons mee bezig." Jana vult aan: "Het is niet dat ik denk 'oh nee, Sander heeft een oproep gedaan, nu moet ik ook iets doen om die mensen tot hier te lokken.' Ik maak gewoon mijn eigen programma." Sander stemt in: "Wij zijn ons gewoon allebei keihard aan het amuseren en zijn echt niet bezig met de andere."

Ze zijn beide dan ook erg blij met de kansen die ze krijgen. Jana verduidelijkt: "Ze zijn erg streng, weinig mensen krijgen de kans om effectief radio te maken. Ik heb nu een fantastische kans, ik mag experimenteren. Ik stel absoluut niet in vraag of een andere zender mij meer zou kunnen bieden. Daarnaast heb je ook een bepaalde liefde voor de zender waarbij je werkt. Als je zo veel kansen krijgt, omarm je die. Je wilt dat de zender groeit door wat jij doet." Sander stemt in: "Ik ben zo iemand die afwacht wat er op zijn pad komt en bij Studio Brussel zit ik momenteel echt heel goed. Ik krijg heel veel fijne kansen en mag samenwerken met zeer fijne mensen."

De juiste balans

Radio maken is volgens beiden veel meer dan plaatjes aankondigen. Alles begint dan ook bij de stemtest. Sander verduidelijkt: "Als je meedoet aan zo'n talentenjacht of als ze je profiel interessant vinden, dan word je gevraagd om een stemtest te doen. Dat kan je zien als een soort auditie. Die bestaat uit het weer lezen, een plaat aankondigen en een babbeltje doen." Jana deed een gelijkaardige stemtest: "Ik werd op de selectiedag van de Q-Academy in de studio gegooid bij Wim Oosterlinck en Vincent Fierens. Zij deden een gesprek en ik moest inpikken om te kijken of ik dat tof kon opvangen. Ook bij Qmusic bestaat de stemtest uit het weer lezen, een nieuwsberichtje brengen en een plaat aankondigen. Op basis daarvan kijken ze of je een programma kan dragen. Radio is uiteraard meer dan verkeer lezen of een plaat aankondigen."

"En het wordt ook steeds meer", vult Sander aan. "Radio wordt steeds meer visual radio, de webcam staat constant op. Je moet daar gebruik van maken en dat zien als een troef, geen handicap. Daarvoor moet je uiteraard wel durven te experimenteren. Zeker in ons blok kan er hard geëxperimenteerd worden. En het moet ook, aangezien jongeren steeds minder radio luisteren. Het aanbod aan muziek is zo ruim, je kan zo gemakkelijk zelf een playlist samenstellen. Op bepaalde momenten heb ik het gevoel dat er niemand luistert. Maar dat is het leuke aan radio: je bent alleen en toch samen. Soms stuurt mij niemand en dan denk ik: ze zijn allemaal weg. Wanneer ik dan een oproep doe en honderd berichten ontvang besef ik: ze zijn er toch nog. Maar we moeten echt heel erg op zoek naar wat meerwaarde brengt voor jonge luisteraars."

"Alles wat we zeggen, moet raken" – Jana

Ze zien radio maken dan ook veel meer als entertainment in plaats van enkel en alleen muziek aan elkaar knopen. Jana verduidelijkt: "Je job als radio-dj is entertainen. Je muziek leidt je programma, maar je luisteraar moet een meerwaarde halen uit wat je zegt. Dat is de grootste uitdaging voor ons: alles wat wij zeggen, moet raken en moet een meerwaarde kunnen zijn voor de luisteraar. Anders kiezen ze hun muziek gewoon zelf op Spotify. Zeker bij Q, aangezien we een echte hitradio zijn. Je moet heel erg nadenken wat je wil vertellen en waarom en vooral: wat haalt de luisteraar daaruit en hoe gaat die zich binden aan jou als persoon of aan de zender. Het is echt heel erg op zoek gaan naar de juiste balans. Als ik iets uitschrijf denk ik altijd: wil ik dit zelf horen op de radio? Als ik besluit dat het wel een leuk weetje is, maar ik er niet meteen voor zou blijven luisteren, dan moet het weg. Ik denk dat luisteraars dat vaak niet doorhebben. Mensen vragen mij soms wat ik de rest van de dag doe, aangezien ik maar twee uur presenteer, maar ik heb daarnaast dus nog heel wat andere taken. Ze denken dat wij leeglopers zijn (lacht)." "Ik ben wel een beetje een leegloper", besluit Sander lachend.

"Ik word geïnspireerd door vele anderen, maar uiteindelijk moet je gewoon je eigen persoon zijn" – Jana

Ze luisteren ook af en toe naar elkaar: "Soms luister ik eens naar Jana", zegt Sander, "of in het algemeen naar andere zenders, om te weten hoe zij het aanpakken." "Ik ook", vult Jana aan, "Je kan daar sowieso uit leren." Ze kijken dan ook erg op naar veel van hun collega's. Sander zegt hierover: "Rik Boey, die zal altijd mijn radiopapa blijven. Hij is echt een schat, hij helpt mij heel erg en zal steeds blijven vragen hoe het met mij gaat. Er zijn heel wat mensen waar ik naar opkijk, maar ik denk nooit dat ik de nieuwe Thomas De Soete wil worden, ik wil de eerste Sander zijn. Als ik op een andere presentator begin te lijken, kunnen ze die beter vragen. Ik ben dan toch maar een afkooksel." "Ik kan je echt weinig tegenspreken," gaat Jana verder, "ik ben opgeleid door Wim Oosterlinck, wat ik de max vond. Ik kijk heel erg naar hem op, zijn programma's zijn zalig. Daar les van krijgen is heerlijk, maar ik wil niet hetzelfde doen als wat hij doet. Hij geeft mij mee hoe hij de dingen ervaart, maar ik mag ermee doen wat ik wil. Ik word geïnspireerd door vele anderen, maar uiteindelijk moet je gewoon je eigen persoon zijn". "In the end it's you", besluit Sander.

0
Gemiddeld: 5 (1 stem)

Reactie toevoegen