Achter de schermen van de Green Office

Iedereen passeert er wel eens: die mysterieuze verdieping onder het UFO-gebouw waar de Green Office huist. Maar wie zijn ze precies en wat doen ze eigenlijk? Wij spraken met Femke Lootens (F) en Ade Dessein (A). 

Wie zijn jullie en wat is jullie functie binnen de Green Office?

F: "Ik ben de Green Office-coördinator en werk bij Team Duurzaamheid. Dit is ondertussen mijn vierde jaar in die functie. Ik coördineer de werking en projecten van de Green Office, begeleid de studenten en beheer de duurzame mailbox. Mijn focus ligt vooral op de bottom-up duurzaamheidswerking aan de UGent."

A: "Ik ben student bij de Green Office. Het is mijn eerste jaar daar en ik werk rond duurzame educatie. Meer specifiek organiseer ik de duurzame zomerschool, die elk jaar plaatsvindt in de week voor het nieuwe academiejaar begint."

Hoe zouden jullie de werking van Green Office uitleggen aan iemand die er nooit van heeft gehoord? 

A: "Vanuit studentenperspectief is de Green Office een team van verschillende studenten, elk met hun eigen functie en taak. Het is een heel divers team: sommige studenten werken rond voeding, anderen rond mobiliteit of educatie. We zien duurzaamheid als ecologisch en sociaal: ook thema's zoals diversiteit, inclusie en fairtrade komen aan bod. Als student werk je daar een aantal uren per week. De bedoeling is wel echt dat je een project uitwerkt of iets doet rond het beleid van de UGent. Het personeel ondersteunt de studenten daarbij."

F: "Het Green Office-model bestaat niet alleen aan de UGent, maar ook aan heel wat andere universiteiten. Oorspronkelijk werd het model ook door studenten opgericht. De kern is dat personeel en studenten samenwerken rond duurzaamheid aan de hogeronderwijsinstelling, en daar ook een officieel mandaat voor krijgen. Het is dus niet zomaar iets vrijblijvends vanuit de universiteit. Belangrijk om te weten is ook dat studenten ervoor betaald worden. We hebben een team van betaalde studenten, maar daarnaast ook vrijwilligers, stagiairs en mensen die zich in het kader van een thesis bij ons inzetten."

Hoe werken jullie samen met de universiteit?

F: "We maken echt deel uit van de universiteit, en dat is ook een belangrijk onderdeel van het model. Concreet vallen wij, net als Team Duurzaamheid, onder de logistieke beheerder. Diversiteit en inclusie vallen dan weer onder de academisch beheerder. We staan transversaal boven de universiteitsdiensten, en de Green Office hangt daar dan aan vast. Dat maakt het wel iets speciaals, zeker omdat je die studentenwerking erbij hebt. Maar we zijn dus echt ingebed in het organogram van de universiteit."

"We zitten in een soort polycrisis. Daardoor worden langetermijndoelen en thema's zoals de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis een beetje ondergesneeuwd in het maatschappelijke debat" - Femke Lootens (Coördinator Green Office)

"Elke faculteit heeft daarnaast een eigen duurzaamheidscommissie, waarmee we nauw samenwerken. Soms doen we ook beleidsvoorbereidend werk dat we samen met anderen naar die commissies brengen. Er is ook een centrale duurzaamheidscommissie die elke maand samenkomt. Van daaruit gaan beleidsnota's zoals de Roadmap Duurzaamheid dan verder naar de Raad van Bestuur of het Bestuurscollege, dus naar de hoogste bestuursorganen van de universiteit. Af en toe geven we ook input voor de Sociale Raad. En naast het beleid zijn er natuurlijk de talloze projecten en events die we organiseren samen met vakgroepen en studentenverenigingen."

Waar halen jullie persoonlijk het meeste voldoening uit?

A: "Ik ben wel trots op de dingen die we als team al hebben neergezet, ook omdat het toont dat wij als studenten echt iets kunnen bereiken. Ik organiseer een zomerschool rond duurzaamheid voor vijftig studenten. Hopelijk stappen die studenten daar buiten met het gevoel dat ze iets hebben bijgeleerd, en dat ze ook concreet weten hoe ze kunnen bouwen aan een duurzamere toekomst. Bovendien bouwen we samen aan een community waar mensen elkaar kunnen inspireren, ondersteunen en zich thuis voelen."

F: "Ik ben altijd trots op de studenten en op wat we voor hen betekenen. Want dat is wel veel. Het is niet altijd gemakkelijk om rond duurzaamheid te werken; weerstand hoort nu eenmaal bij verandering. We zitten in een soort polycrisis. Daardoor worden langetermijndoelen en thema's zoals de klimaatcrisis en de biodiversiteitscrisis een beetje ondergesneeuwd, terwijl die even belangrijk zijn als de voorgrondproblemen. Ze hangen ook duidelijk samen met de oorlogen van vandaag."

Hoe kunnen studenten jullie bereiken?

F: "We hebben altijd een vrijwilligersevenement aan het begin van het jaar, en bijna elke week is er wel een event in de Green Hub. Soms kan je ook komen studeren in de Green Hub. Ook de zomerschool is bijvoorbeeld open voor iedereen. We doen echt ons best om studenten te bereiken via sociale media, de nieuwsbrief, de UGent-kanalen en Ufora."

Wat zijn de grootste moeilijkheden waar jullie tegenaan lopen?

F: "Een paar jaar geleden was er een besparingsoefening en het had geen haar gescheeld of we zaten hier niet meer. Het feit dat we er nu nog zijn, toont gelukkig wel dat duurzaamheid wel belangrijk is en dat het overal moet zitten."

"Ik ben wel trots op de dingen die we als team al hebben neergezet, ook omdat het toont dat wij als studenten echt iets kunnen bereiken" - Ade Dessein (Student bij Green Office)

"En dat wij ook een belangrijke schakel zijn om aan duurzaamheid te werken. Want als niemand eraan werkt, dan gebeurt het ook niet. Zulke dingen gebeuren niet vanzelf. Dus voor mij is dat uiteindelijk de grootste moeilijkheid: die weerstand, en die kan soms heel stevig zijn."

Nog geen stemmen

Reactie toevoegen