Bladeren als grootste vijand: de bladblazer

Bij dit koude herfstweer heb je toch beslist om kalm thuis te studeren met een kopje thee. En dan, juist in de piek van de concentratie, is daar het geluid van helse destructie … In dit moment van pure waanzin mag het nu eindelijk weleens gedaan zijn.

De herfst is teruggekeerd en daarmee ook de bladblazer. Lieve, kleine bosdiertjes maken zich klaar voor de winter, bomen laten hun blaadjes los in een koude herfststorm, in het park vormt zich een oranje bladertapijt en net gepensioneerde opa's halen hun favoriete machine boven. Een die met kunstmatig geforceerde luchtverplaatsing de kalme werking van de natuur wil gaan bestrijden. Ze willen ten oorlog trekken tegen de natuurlijke chaos op het voetpad om dan toch maar iets te doen met hun dag. Alsof er nog niet genoeg oorlog is, moet ook elke kalme buurt nog eens getiranniseerd worden door het constante gebrom van de fakestofzuiger.

Sommige tuinmachines maken lawaai: grasmaaiers, elektrische heggenschaar ... akkoord. Maar het onbestaande nut van de bladblazer weegt niet op tegen het verschrikkelijke geluid om acht uur 's ochtends, wanneer de groendienst een beetje loopt te kloten met hun nieuw speelgoed.

De natuurlijke levenscyclus van een boom in oktober was lang geen enkel probleem. Na bepaalde tijd besloten wij, als maatschappij, dan toch dat een blad op de weg niet kon, en misschien zelfs een beetje gevaarlijk was. Dan kwamen de bezem en de hark, twee prima opties, alleen was dat plots een te intensieve inspanning voor de gemiddelde gepensioneerde brommige tuinier. Ziedaar het intreden van de bladblazer. Waar de hark een goeie work-out was, is de bladblazer een vage machomachine die ook nog eens onnodige hoeveelheden energie opslurpt. Klimaatopwarming? Nog nooit van gehoord.

Natte bladeren op een fietspad, dat kan misschien nog gevaarlijk zijn voor een half-slapende student op de fiets. Misschien ben ik te streng en heeft de bladblazer toch een levensreddende functie? Wat blijkt, een bladblazer is helemaal machteloos tegen een paar natte blaadjes op een fietspad. De bladblazer voorkomt geen enkel ongeval en je eindigt dan toch met je mooi aangezicht op de grond.

Na een kleine observationele studie viel ook op dat er best weinig vrouwen lopen te sleuren met een bladblazer. Is nutteloze luchtverplaatsing enkel een mannelijke specialiteit? Ik zou graag eens een omaatje met een bladblazer de buurt zien terroriseren. Het is misschien omdat de bladblazer een beetje lijkt op een mannelijk orgaan?

Een verlenging van het mannelijke geslachtsdeel voor slechts vijftig euro in de Brico, het is duidelijk geldverspilling. Als je een echte tuinier wil zijn, gebruik je beter het oldskool alternatief. De hark, de OG bladblazer, is milieuvriendelijk en bijna geluidloos. Het doet hetzelfde, met hetzelfde resultaat en de hark is zelfs opgewassen tegen natte bladeren. En misschien heeft de hark ook nog een hoger machogehalte.