Waarom moest Minerva dood?

Voordat we allemaal Ufora gebruikten, was er Minerva. Het platform werd ontwikkeld door UGent zelf en diende onze universiteit meer dan twintig jaar. Waarom moest het verdwijnen?

Vandaag de dag verwijzen proffen naar Ufora wanneer ze weer een nutteloze tekst hebben die je moet lezen, of wanneer je een groepje incompetente medestudenten moet samenstellen om een groepswerk te realiseren. Hoewel veel UGent-studenten nooit anders hebben gekend, blaast Ufora dit jaar slechts vier kaarsjes uit. Daarvoor was Minerva het online leerplatform van UGent.

Je gebruikte Minerva min of meer voor dezelfde zaken als Ufora: documenten raadplegen, inschrijven in groepen, Curios gebruiken, enzovoort. UGent was de ontwikkelaar, en de lieve jongens en meisjes van DICT onderhielden het. In 2019 werd onze favoriete godin echter zonder pardon aan de deur gezet. Waarom?

Een eerste reden is vernieuwing. Niet alleen het onderwijslandschap, maar ook onze computers, laptops en telefoons zijn de afgelopen tien jaar razendsnel veranderd. Daar wist Minerva niet snel antwoord op te bieden. Jaar na jaar werd de applicatie aangepast en veranderd, waardoor Minerva in haar laatste jaren steeds meer moeite had de tred te volgen.

Tijd voor een nieuw systeem dus. In plaats van een volledig nieuw systeem van de grond af aan op te bouwen, werd deze keer naar een reeds bestaand systeem gezocht. Brightspace is de naam van de software die wij Ufora noemen. Het is ontwikkeld door het Canadese Desire2Learn en wordt door vele universiteiten en hogescholen gebruikt. Arthur Deruyter, bestuurder Digitalisering bij de Gentse Studentenraad, legt uit: "Het grootste probleem bij Minerva was dat er ernstige problemen waren met online veiligheid. Het programma was door UGent zelf geschreven en ging ondertussen al een twintigtal jaar mee. Het voordeel van Brightspace is dat veel plug-ins geïnstalleerd kunnen worden en dat het goedkoper was dan zelf een volledig nieuw programma bouwen."

Maar is Ufora effectief beter? "Ja, en nee."

Maar is het effectief beter? "Ja, en nee." Ufora is momenteel een ongoing effort en vele UGent'ers zijn nog steeds bezig de tool te evalueren in de stuurgroep Ufora. Volgens Deruyter is er vier jaar na de lancering nog steeds een waslijst aan zaken die men wil implementeren, maar dat is helaas niet zo simpel. Zo zou de integratie met TimeEdit beter moeten, wordt er gewerkt aan een nieuw systeem om lesopnames zichtbaarder te maken, enzovoort. "Grote veranderingen kan UGent zelf echter niet doorvoeren, daarvoor is ze afhankelijk van Desire2Learn." Verschillende universiteiten hebben verschillende wensen voor hun versie van Brightspace, dus veel veranderingen laten erg lang op zich wachten.

Het is makkelijk om nu terug te verlangen naar de simpliciteit van Minerva. Door zelf een programma te schrijven heeft onze universiteit alle controle over de functies die ze al dan niet wilt gebruiken. Het is echter geen simpel vraagstuk: in een tijd van krimpende budgetten en een steeds complexer wordende IT-wereld moet UGent moeilijke keuzes maken.