BEST OF: Gentse cultuur

Studio Skoop

De Studio Skoop, door echte Gentenaren ook simpelweg 'Skoop' genoemd, is een bioscoop recht uit de jaren 70 en een must voor iedereen die ook maar een beetje van films houdt. De Skoop is te vinden op het Sint-Annaplein, vlak naast de Copy Cash en makkelijk zichtbaar door de neonletters. Je moet er niet zijn voor stereotiepe Amerikaanse actiefilms of weinig verrassende romcoms. Naar eigen zeggen brengen ze internationaal geprezen kwaliteitsfilms uit alle hoeken van de wereld. De filmzalen ogen sereen en zijn versierd met oude filmposters. Je kan bekomen van de kunstzinnigheid in een knus cinemacafé. Een ticket kost een student 9 euro in plaats van 11 euro. Die gereduceerde prijs is overigens op maandagavond het standaardtarief. Waarschuwing: emmers popcorn en cola verkopen ze hier bewust niet.

Kunsthal Gent

De Kunsthal vertoont hedendaagse kunst in een 13de-eeuws karmelietenklooster. Het is sinds 2018 een hotspot voor nieuwe kunstenaars en the place to be voor the artsy few. Het ligt op twee minuten wandelen van het Gravensteen en tickets worden volgens het principe 'pay what you can' aan de man gebracht. De tentoonstellingen zijn enkel toegankelijk in het weekend en drie keer per jaar vindt een nieuwe opening plaats. In de week zijn er regelmatig lezingen, screenings of workshops die aangekondigd worden op de website, zeker de moeite waard om in de gaten te houden dus. Naast de Endless Exhbitions zijn er sinds midden februari twee nieuwe tentoonstelling te bezichtigen. Van de kunstenaars die momenteel werk laten zien, is de expositie van Dieter Durinck de moeite waard. Onder voorbehoud wel, want kunst blijft altijd een beetje trial and error.

Kopergietery

De Kopergietery is een theater zonder sterallures in de buurt van Portus Ganda. De voorstellingen hebben een hoog artistiek gehalte en vaak een vrolijke kijk op de wereld. Wie houdt van originaliteit en visuele hoogstandjes is hier aan het juiste adres. Er staat niet alleen theater op het programma, ook dans en muziek komen aan bod. Verwacht je niet aan voorstellingen van grote, gevestigde regisseurs, want op deze plek krijgen jonge makers en beginnende acteurs voorrang. Voor een ticket betaal je een studentenprijs van 10 euro, wat zijn geld zeker waard is. Tickets moet je op voorhand bestellen, maar door het ruime aanbod zijn er meestal nog voldoende zitjes over voor wie op het laatste nippertje beslist.