Educatieve master: een succesverhaal

Wonderbaarlijk nieuws vanuit de Universiteit Gent. Jean-Paul Kwieskwater, pas afgestudeerde educatieve master in de biologie, stond de eerste lesdag in januari al voor de klas. Jean-Paul voltooide de studie op, houd u vast, slechts één semester: "Met de verkorte educatieve master waren we al op goede weg, maar een volledig jaar was me toch nog te lang. Ik heb gewoon alle vakken in één semester opgenomen. Want laat ons eerlijk zijn, een lesvoorbereiding, dat maak je toch gewoon tussen de soep en de patatten!" (lacht).

Hij benadrukt de visie van het hoofd van de opleidingscommissie Ruben Vanderlinde, dat de studielast niet te zwaar zou zijn. "Mijn evaluaties voor de opleiding waren enorm lovend. Dat 97 procent afgevallen is voor de eindmeet? Tja, natuurlijke selectie zeker? (lacht) Dat moet ik onthouden voor mijn lessen." Ook het argument dat veel studenten met een burn-out zitten nog voor ze op de werkvloer staan, lijkt Jean-Paul weg te lachen. "Het respect van mijn toekomstige leerlingen houdt me recht. Daarbij, lesgeven is een roeping, toch? Als anderen dat niet zo aanvoelen, hadden ze maar geen lesgevers moeten worden."

Wanneer we Jean-Paul een week later contacteren voor een vervolginterview, blijkt hij met een burn-out thuis te zitten. Hij weigert alle commentaar.