Cultuuragenda

WIE IS BANG - KOEN DE SUTTER & TOM LANOYE

27.08.19-21.12.19 NTGent

Stukken die voortvloeien uit het befaamde ‘Who’s Afraid Of Virginia Woolf’ zijn duidelijk nog lang niet dood. Deze ‘Wie is Bang?’ stroomde uit de geesten van Koen de Sutter en Tom Lanoye en bevat het bekende concept: twee koppels en een met discussies beladen avond. Maar ook een opmerkelijke nieuwigheid; het tweede koppel is steeds het subject van wisselende interessante thema’s. De cast -met  Els Dottermans en Hans Kerckhoffs- verwent met een smakelijke maar vooral tartende energie.

Student Kick-Off 2019

25/09/2019 Sint-Pietersplein

Blijkbaar hebben studenten een vitale nood aan een oorverdovende wake-upcall om even te melden dat het academiejaar nu écht begonnen is. Dit in de vorm van de Kick-Off. Niet meteen hoogstaande cultuur, wel een prima excuus om te feesten. Meegeven waar het te doen is, is overbodig, op 25 september zal je immers al vanaf de middag hordes studenten naar het Sint-Pietersplein zien stromen. Op de line-up echoën namen zoals Regi en Ronnie Flex maar er is zeker ook ruimte om nieuwe klanken te ontdekken.

Slotdag DOK: SHHT

29/09/2019 Dok

De zomerse Dokdagen met hun ongedwongen sfeer beleven stilaan hun zwanenzang en dat doen ze met SHHT.  De Gentse band beschrijft zichzelf als “deconstructing deconstruction”, met muziek die klinkt als ‘Space Rock’. Sommigen zouden spreken over een mengsel van punk en elektronische muziek. Maar vooral gek, knettergek. Als je de Belgische band met de meest verwarrende naam wilt leren kennen is hen live kunnen aanschouwen een must. Verwacht geen optreden, verwacht een beleving.

Marcel Duchamp: Art of the Possible

02/10/2019 Sphinx Cinema

Als de naam Marcel Duchamp geen belletje doet rinkelen dan doet zijn werk ‘The Fountain’ (zie afbeelding) dat wellicht wel. Deze documentaire behandelt Duchamps artistieke carrière en de invloed hiervan. Relevante begrippen: readymades, dadaïsme en conceptualisme. Alles is ook nog eens verzorgd met interviews met onder andere Jeff Koons, Marina Abramovic en Carolee Schneemann. Niet te missen als je je kunstkennis wat wilt bijschaven!