Dit papier wordt niet hergebruikt

De waarheid, zeggen ze, is als poëzie. En de meeste mensen haten poëzie. Voor wie Schamper met aandacht en gevoel voor precisie leest weet de waarheid echter al een tijdje. “4000 exemplaren op gerecycleerd papier” is eenvoudigweg en vreemd genoeg “4000 exemplaren op papier” geworden. Het is waar. De enige leverancier van gerecycleerd papier in Gent is failliet gegaan. Het is niet duidelijk of het hier dan wel om een dalende markt of een al te altruïstisch beleid ging dat zo eigen is aan eco-fanatici. Onze hoofdredacteur was oorspronkelijk niet van plan dit pijnlijke feitje in onze reeds overvolle doofpot te stoppen. Ik zou zijn beweegredenen verder ook niet kunnen duiden, want dat laat voornoemde doofpot al zeker niet toe. De pot in kwestie zijn dus die kleine lettertjes bovenaan de colofon, die zo veel meer zeggen door wat zij niet zeggen.

We hebben onze foiegrasconsumptie serieus teruggeschroefd

Eigenlijk had u dat ook maar moeten weten. Welke debiel zou denken dat Schamper op iets anders dan papier werd gedrukt? Het is niet alsof we niet naar alternatieven hebben gezocht. We hebben onze criminele niet-duurzame praktijken niet alleen - zoals eerder bewezen - halfhartig proberen verbergen, we hebben ook op andere manieren geprobeerd deze te compenseren. We hebben dozenvol Schampers gered van de afvalbak door ze over het lokaal te verspreiden met de belofte er ooit iets mee te doen. We hebben bekers en borden gekocht die zijn gemaakt van resten van de maïsindustrie. We hebben onze foiegrasconsumptie serieus teruggeschroefd. We hebben zelfs besproken een eigen fabriek met gerecycleerd papier te beginnen in het Gentse, maar helaas was niemand bereid dit offer op het altaar van de duurzaamheid te brengen. Wij nodigen onze lezers uit dit nobel doel op zich te nemen, en ons alvast tot eerste klant te rekenen. Dan kan u ons verpletterend schuldgevoel en slapeloze nachten delen met deze – zo blijkt – verlieslatende industrie. Tot dat moment kan uw ziel en schuldgevoel rusten op www.schamper.ugent.be.