Streek van de week: Moeder Egmont

Elke streek heeft zo zijn bijzonderheden. In Ieper gooien ze katten van de toren, in Geraardsbergen eten ze mattentaarten en Aalst is doordrenkt met marginaliteit. Wij voeren elke editie de meest prominente clichés aan een regionale club en zien hoe zij die verteren.

Is de marginale driehoek een vierkant? Zijn we te streng voor dopen? Praeses Thibo Van der Haegen, cultuurpraeses Lisa Carrette en schachtentemmer Isaak Noerens van Moeder Egmont uit Zottegem geven hun mening.

Welke stereotypes achtervolgen Zottegem?

Thibo: "Er wordt weleens gezegd dat Zottegem vol zotten zit. Soms worden we ook tot de marginale driehoek gerekend."
Isaak: "Eigenlijk zou het dan uitgebreid moeten worden tot een marginaal vierkant."
Lisa: "We zitten er net niet in."
Thibo: "Het is vaak onduidelijk of we er nu in zitten of niet."
Isaak: "Het hangt ervan af welke dag het is. Vrijdagavond wel. Dan zie je die mannen aan het station staan. Waar ze vandaan komen weet ik niet. Ze zijn met scooters en rijden rond de markt."

Hoe staan jullie bekend bij andere clubs?

Isaak: "De laatste jaren zijn we serieus gegroeid en daardoor krijgen we een grotere naam."
Lisa: "We zijn wel een vrij gesloten club in vergelijking met andere clubs. Vroeger was Egmont op Zottegem zelf gericht, maar nu steeds meer op Gent."

Vind je het jammer dat jullie zo groot aan het worden zijn?

Isaak: "We zitten nu nog op het punt waarop we nog niet weten of we het goed vinden of niet."
Thibo: "Ik vind het zeer leuk, het feit dat er veel meer nieuwe mensen zijn om te leren kennen."
Isaak: "Het is nog net wijs omdat het nog net haalbaar is, maar als het zo blijft evolueren, ... Uiteindelijk, of we volgend jaar nu met 12 of met 50 zijn, ik blijf content."

Wat houdt jullie samen als Zottegemnaren? Is er een Zottegemse identiteit?

Isaak: "Een identiteit? Goh, bij Geraardsbergen kan je je dat onmiddellijk voorstellen: dat is de dikke van Geraardsbergen. Dat zijn van die gasten, van die bazekes. Bij Zottegem zou ik het niet echt weten."
Lisa: "Maar op een of andere manier kennen we elkaar allemaal."
Thibo: "Een West-Vlaming zei me dat hij ons kon herkennen aan ons accent. Dus blijkbaar hebben we een accent."
Isaak: "Ooit zei een meisje tegen mij: 'Je bent van Zottegem? Laat het dan maar. Ik heb er al genoeg van Zottegem gehad.' "

Waarom trekken jullie graag op met mensen uit je eigen streek?

Lisa: "Zo sta je toch in contact met mensen uit verschillende opleidingen, en mensen waar je al mee naar dezelfde middelbare school ging."
Isaak: "Het is moeilijk om de oude Zottegemse vriendschappen los te laten."
Thibo: "Het is een bende waarvan je op voorhand weet dat het een leuke avond gaat zijn."

Jullie dopen ook. Hoe gaat dat eraan toe?

Isaak: "Vrij rustig. Het wordt nooit echt verbaal denigrerend. Je kent iedereen ook, dus het is vooral lachen. Al bij al is het zowat een vieze teambuilding."
Thibo: "We doen het vooral voor de schachten, zodat ze elkaar leren kennen."
Isaak: "Met die schandalen wil je het zeker niet op je geweten hebben dat er iets gebeurt en dat jij daar dan staat."
Thibo: "Wij zijn erkend door de UGent en dus verplicht om het doopdecreet te ondertekenen, ook al dopen we buiten Gent."
Lisa: "Het is wel jammer dat wij daardoor een slechte naam krijgen natuurlijk. Vrienden en familie vragen dan of het er echt zo hard aan toegaat, en soms volgen er heftige discussies op familiefeesten. Er wordt te streng op gekeken. In hun tijd gebeurde dat toch ook?"
Thibo: "Er zit een verschil tussen de mensen die wel en niet in een studentenvereniging hebben gezeten. Eerlijk gezegd denk ik dat het er vroeger nog veel erger aan toe ging."
Isaak: "Het zit er wel een beetje in dat we empathisch zijn. Misschien is dat zowat de identiteit van Zottegem: dat we geen echte eikels zijn."