Bejaarden en beiaarden

Gisteren heb ik niet op het volk neer kunnen kijken. Ik geef toe dat ik er de voorbije jaren een snobistisch plezier aan heb beleefd vanop het balkon van NTGent gade te slaan hoe de menigte aan ongewassen kielen zijn gading in bier uit emmers vond. Op het balkon causeerden de verenigde VIPs, veilig in de gedachte dat zij tot het volk konden neerdalen maar dat het volk niet tot hen kon opstijgen. Ik heb ook af en toe gewuifd als de koning. Ik denk niet dat het volk veel heeft opgekeken.

Gisteren bevond ik mij op hoogstens twee meter afstand van emmer en ongewassen kiel. De Beiaardcantus had de schaduw van de Sint-Baafstoren verlaten en was verplaatst naar het plein naast de Stadshal. Adieu, balkon, adieu, illusie van onderscheid.

Adieu, balkon, adieu, illusie van onderscheid

Ik ben snob genoeg om in anderen geen snobisme te willen ontwaren. Het balkon missen ze niet, die kwatongen die van dag één klaagden over de veranderde locatie. Maar hoe durfde het FaculteitenKonvent een eind te maken aan de traditie, sinds mensenheugenis en sinds het jaar 2011, van een Beiaardcantus op het Sint-Baafsplein? Ecrasez l’infâme!

Men zou de student haast van conservatisme durven beschuldigen. De Beiaardcantus staat nochtans al jaren onder druk. Om ook voor ons niet geheel duidelijke redenen is het Gentse stadsbestuur niet geheel voor, maar ook niet geheel tegen een avond bieremmers ergens in de buurt van het Belfort. Het zij zo. Autres temps, autres moeurs, en het Emile Braunplein biedt aan meer volk plaats. Het studentikoze leven heeft al grotere aanvallen moeten verduren.

C'était mieux avant

Veel bedreigender was, ik geef maar een voorbeeld, de alarmerende stijging van de bierprijzen in 1949, aanleiding voor de ook op heden nog door een beiaard speelbare heldenliederen over de bestorming van het Gravensteen. Hadden de malcontenten gisteren er maar een voorbeeld aan genomen en het vlakbij gelegen Gentse stadhuis bestormd. Dan had het FK, naar SK-voorbeeld, zijn jaarlijkse Stadhuisfeesten, en kon ik van mijn VIP-status in de Pacificatiezaal genieten. C'était mieux avant.