Lijden onder rijden

Over het hervormde rijexamen

Afgelopen zomer besliste onze regering om het rijexamen helemaal te hervormen. Strengere theoretische examens, meer manoeuvres tijdens het praktijkexamen en een risicoperceptietest. 'Hoe meer rijervaring, hoe minder risico’s' klonk het, maar is dat wel zo?

"In onzen tijd hadden wij nog geen GPS op ons examen", hoort u uzelf ook al zeggen tegen uw toekomstige kinderen terwijl zij ijverig proberen voor de vierde maal hun praktisch rijexamen af te leggen. Of bent u het zelf tegen wie op dit moment gezaagd wordt? Wat het geval ook is, een rijbewijs halen zal nooit meer zijn als voorheen. Wij vertellen u de grootste veranderingen en steken ons licht op bij studenten en rij-instructeurs.

Manoeuvres in the dark

Zij die hun rijbewijs al hebben, zullen het nog goed weten: voor het theoretisch examen moest je minimum 41/50 halen. Nu blijft dat nog altijd zo, maar er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen lichte en zware fouten. Terwijl het vroeger niet uitmaakte welke antwoorden je fout had, moet je nu bepaalde antwoorden sowieso juist hebben. Als je meer dan één zware fout maakt, bijvoorbeeld een snelheidsovertreding of een rood licht, dan ben je er niet door. FAIL, zoals er op de puntenbriefjes van de Universiteit Gent staat.

Ook voor het praktijkexamen verandert er heel wat. Terwijl je vroeger je praktijkexamen al na drie maanden mocht afleggen, moet je er nu minimum negen maanden voor wachten. De bedoeling is om je meer te doen oefenen. En het zal oefenen geblazen zijn, want op het praktisch rijexamen zal je niet alleen de twee klassieke manoeuvres moeten doen, maar daar lappen ze nog eens vier andere bij. Vanaf nu zal je dus zes manoeuvres moeten oefenen en op het examen worden er dan twee van geloot. Daarenboven zal je vanaf nu ook moeten bewijzen dat je zélf beslissingen kunt nemen omtrent de route (desnoods met behulp van een GPS). Als kers op de taart moeten we voor deze hoop miserie nog eens drie euro extra betalen: de prijs stijgt dus van 36 naar 39 euro!

"Als kers op de taart moeten we voor deze hoop miserie nog eens drie euro extra betalen"

Extra proeven en simulaties

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, voeren ze nu ook twee extra proeven in: een risicoperceptietest en een terugkomdag. De risicopercetietest gebeurt op de computer en het is de bedoeling dat de aandachtige rijschoolstudent via simulaties gevaarsituaties goed kan inschatten. De terugkomdag is dan nog iets anders: ook al ben je geslaagd voor het praktijkexamen, word je na zes maanden nog eens uitgenodigd voor een tweede proef. Als u niet komt opdagen, verliest u uw rijbewijs. Voor deze buitengewoon leuke ervaring op de terugkomdag, moet je slechts 100 euro extra betalen! Een koopje, toch?

Het enige wat een voordeel kan bieden voor de aspirant-weggebruikers is de nieuwe regeling omtrent het voorlopige rijbewijs. U zult het waarschijnlijk nog weten: na het behalen van uw theoretisch examen kreeg u een voorlopig rijbewijs waarmee u al met mama of papa mocht cruisen door de straten van uw dorp. Daarna kreeg u drie jaar de tijd om te oefenen voor uw praktijkexamen. Velen konden niet wachten, andere wachtten te lang en lieten zo hun voorlopig rijbewijs verlopen. Helaas moesten ze dan niet alleen verplicht zes uur rijles volgen, maar ook nog eens drie jaar wachten tot ze opnieuw een voorlopig rijbewijs konden behalen (tot grote ergernis van deze uitstellers). Nu zal het voorlopig rijbewijs nog altijd na drie jaar vervallen, en zal u nog steeds zes uur rijles moeten volgen, maar zal u wel na het opnieuw afleggen van het theorie-examen meteen een voorlopig rijbewijs kunnen halen. Gedaan dus met drie jaar wachten op Godot!

Confessie van een rijbewijsloze

Justine is 21, binnenkort ingenieur, maar nog altijd rijbewijsloos. Ze blijft liever anoniem, want ze wordt er naar eigen zeggen “al genoeg mee gepest”. “Ik heb rijlessen gevolgd, maar ik vind dat ik nog niet goed genoeg kan rijden. In de week zit ik op kot en in het weekend heb ik het door mijn schoolwerk veel te druk om nog te oefenen!”

Ze heeft ook nog niet direct plannen om het examen af te leggen: “Ik zal waarschijnlijk nooit mijn rijbewijs halen. Neem nu bijvoorbeeld die extra maneuvers die ze hebben ingevoerd … Dat is alleen om te pushen om extra rijlessen te volgen! En het is zo al duur genoeg!”

Volgens Justine schrikken die nieuwe regels wel af, zeker omdat het strenger en moeilijker wordt. “Ik ben al wat onzeker in het verkeer en ik vind het sowieso niet leuk om te rijden (in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenoten). Door die nieuwe regels zal ik het alleen nog meer uitstellen. Ik vind het echt een slecht idee! De meeste jonge chauffeurs die ik ken, zijn veel verantwoordelijker dan oudere chauffeurs! Natuurlijk hebben oudere mensen meer ervaring, maar die kan je ook alleen opbouwen door veel rond te rijden. Elke dag naar je werk rijden is bijvoorbeeld een goede oefening. Maar hoe kun je dat doen als het zo moeilijk wordt om te slagen voor dat rijexamen?”

“De meeste jonge chauffeurs die ik ken, zijn veel verantwoordelijker dan oude chauffeurs” - Justine

Rijschool is vragende partij

In de passagierszetels van rijschoolauto’s bevinden zich steevast de instructeurs. En ook zij hebben een mening over de veranderingen in het examen. Frank Baeyens van rijschool Lust, begrijpt de verstrengingsmaatregelen: “Deze veranderingen waren zeker en vast noodzakelijk. Je ziet dat genoeg aan de vele ongelukken die in de weekends gebeuren met jonge chauffeurs achter het stuur. Die ongevallen gebeuren vooral door een gebrek aan ervaring.”

“Deze veranderingen waren zeker en vast noodzakelijk” - Frank Baeyens

Baeyens gaat zelfs een stapje verder en pleit ervoor om ouders niet langer te laten instaan voor de opleiding van zoon- of dochterlief: “Veel mensen nemen zes uur rijles om de basistechnieken onder de knie te krijgen. Daarna nemen ze de gewoontes over van hun ouders, maar die zijn meestal al misvormd.”

Ook voor de rijscholen zal er heel wat veranderen. Zo is er bijvoorbeeld de verhoging van twee naar zes manoeuvres. Daarover weet Frank Baeyens te zeggen dat hij “nog niet weet hoe dat in de rijscholen zal ingepland worden. Als we gaan rijden is dat meestal voor twee uren en focussen we vooral op behendigheid. Wanneer die nieuwe manoeuvres daar nog eens tussenkomen, vraagt dat allemaal weer meer tijd, en rijschool is al zo duur. Het is wel goed dat er nu negen maanden moet gewacht worden in plaats van drie voordat het examen mag afgelegd worden.” Baeyens beklemtoont nog dat een auto een moordwapen is dat gezinnen kan verwoesten. Hij vindt het daarom ook uiterst belangrijk dat jongeren een auto goed leren beheersen.

0
Gemiddeld: 1 (1 stem)

Reactie toevoegen