Schamper niet langer UGents studentenblad

Wietse, debutant bij Schamper, aanvaardde de twijfelachtige eer voor het schrijven van dit historisch artikel. In wat volgt, leest u zijn verslag van een bewogen dinsdag 2 maart die de toekomst van 'het blad van papier' ingrijpend veranderde.

Na een uur wachten, werd ik eindelijk toegelaten in de Zoomcall. Uit het gebral van de eindredacteur en de snoevende opmerkingen van de redactiekern viel op te maken dat het feestje al geruime tijd aan de gang was. Het hoogst echelon van het Schamper-leadership had zich die avond verzameld om zich te buigen over een deontologisch-ethisch vraagstuk dat — zoals zo vaak — haar oorsprong vond in een Twitter-rel. Allen leken in opperbeste stemming over de uitkomst van de wederwaardigheden van die bewuste namiddag.

Polsend naar de reden voor deze uitbundigheid, richtte ik me tot de hoofdredacteur die met de ene hand een brandende sigaar vervaarlijk in de lucht zwaaide en met de andere een fles Piper naar de mond bracht. Na tweemaal luid smakken plaatste ze de onderlip over de bovenlip en bleef zo geruime tijd zitten om uiteindelijk toch te antwoorden: "We hebben een naam, Wietse, dat weet je misschien ook. De vergelijkingen met neomarxisten, hippies en een links sossenblad waren in het begin vervelend maar al snel realiseerden we ons het potentieel van deze dekmantel en kusten we beide handjes."

"Wij willen hiervoor een transparant deontologisch kader voorzien"

"Kijk, de KU Leuven … Een zeer degelijke universiteit trouwens, staat op plaats 45 in de World University Rankings! Halen zeer veel externe fondsen binnen! Nu, zij zijn nogal imperialistisch ingesteld, willen stevig voet aan grond krijgen in Gent en benaderden ons daarom met het voorstel om te adverteren op onze website. Deze heers- en expansiezucht is opvallend. Daarom willen wij hiervoor een transparant deontologisch kader voorzien: vanaf aanstaande maandag énkel nog reclame voor de KU Leuven in ons blad."

Geitenwollen sokken voortaan van het fijnste kasjmier

De coördinator van Schamper, die haar geitenwollen sokken voortaan uitsluitend van het fijnste kasjmier koopt, trad de hoofdredacteur bij: "We staan er financieel zéér goed voor sinds onze partnership met de beste universiteit van het land. Wat begon met een luttele zeshonderd euro aan website-advertenties zal de komende weken aangroeien tot een stevig budget van enkele duizenden euro's per maand. Morgen steken we alles in dozen en verhuizen we van die stoffige kelder naar een mooi kantoorgebouwtje met zicht op het Gentse belfort. Op een heldere dag kan je er ook de Grote Markt van Leuven zien, zegt men."

"Ik heb hier een zeer sterk 'wij-gevoel' bij", besloot de hoofdredacteur. "Het is zoals onze geliefde leider Rik al meermaals aanhaalde: we moeten meer samenwerken. Vlaanderen is te klein om elkaar de duvel aan te doen."

Gemiddeld: 5 (6 stemmen)