Rector eist ontruiming van het UFO na incident bij rectoraat

Gisteren hebben enkele studenten het rectoraat bezet uit protest tegen de banden tussen de UGent en Israëlische instellingen. Een tiental demonstranten werd aangehouden.

Al sinds begin mei bezetten studenten het UFO, maar gisterenmorgen gingen de protesterende studenten nog een stap verder: ze drongen het rectoraat binnen en palmden een deel van de parking voor het rectoraat in. Rond de middag werd een tiental demonstranten opgepakt door de aanwezige politieagenten. Ook de oproerpolitie kwam ter plaatse.

EndFossilGent, de organisatie die een drijvende kracht is achter de pro-Palestijnse protesten aan de UGent, liet in eerste instantie weten dat de protesten in en aan het rectoraat vreedzaam verliepen. Ze beweren dat geen enkel personeelslid gehinderd werd tijdens de acties die gisteren plaatsvonden.

Ze drongen het rectoraat binnen en palmden een deel van de parking voor het rectoraat in

Rector Rik Van de Walle, die momenteel niet in het land is, publiceerde na kennisname van de feiten een persbericht. Hij is naar eigen zeggen niet te spreken over het ernstige vandalisme van de demonstranten en heeft het zelfs over geweld tegenover UGent-medewerkers. De acties van gisteren zijn volgens hem in strijd met de gemaakte afspraken rond veiligheid en om die reden besliste hij dat er een einde moet komen aan de bezetting van het UFO. De rector heeft naar eigen zeggen de nodige juridische diensten ingelicht om de ontruiming van het UFO te realiseren. Een week geleden gingen de actievoerders die het gebouw bezetten nog in gesprek met de rector, waarna vanuit de UGent beslist werd om problematische banden met drie Israëlische instellingen te verbreken. Aangezien de demonstranten een volledige academische boycot van Israël eisen, ging de bezetting gewoon door.

EndFossilGent was allesbehalve tevreden met dit statement van de rector en liet in een persbericht weten dat het niet akkoord gaat met zijn versie van de feiten. Ze ontkennen met klem dat er geweld gebruikt werd, maar hebben het wel over een schermutseling tussen een actievoerende student en een beveiliger, waarbij de student in kwestie gewond raakte. EndFossilGent is van plan om een klacht in te dienen voor slagen en verwondingen.

Gisterenavond werden de opgepakte studenten vrijgelaten door de politie. De rector verwacht dat alle leden van de bezetting het UFO vandaag verlaten, met als uiterste deadline twaalf uur 's middags. Indien het UFO tegen dat uur niet ontruimd is, wordt hoogstwaarschijnlijk een uitzettingsprocedure opgestart. De studenten plannen vandaag een mobilisatie om zich te verzetten tegen die beslissing.